Winter is coming

Aud tot mai des – chiar de la producători de vin – întrebarea: “Și ce-o să facă toată lumea cu tot vinul ăsta?”. E vorba de cantitățile rămase nevândute din recoltele anilor trecuți. În condițiile în care “capacitatea cilindrică totală” a românilor băutori n-are cum să se dubleze rapid, iar reluarea consumului, pe care o flendură politicienii pe la TV, nu pare să fie aplicabilă și la vin, în condițiile în care concetățenii noștri sunt în continuare nevrozați și “ariciți la buzunar” de ce li se întâmplă la locurile de muncă sau de ce văd în spațiul public, presiunea stocurilor aflate în posesia cramelor amenință să devină o migrenă cumplită, și nu doar o durere de cap trecătoare. Unele, care mai au rezerve de “osânză de cash”, și-au mărit capacitățile de stocare și se pregătesc ca hârciogul de iarnă: să bage și recolta 2015 în cămară și să supraviețuiască, mai exact să “hiberneze”. Până când? Până or veni vremuri mai bune. Dar nimeni nu știe să definească exact ce va fi însemnând acest “mai bune”. Altele, cu rezerve financiare mai mici, fac deja oferte speciale către distribuitorii dispuși să-și asume riscul de a mai prelua cantități de vin. Speciale, superspeciale, superacalifragilistice șamd. Dar nici asta nu pare să fie calea pentru destocarea suficientă. Reprezentanții de vânzări ai multor producători fac potecă – la propriu sau prin corespondență electronică – la marii retaileri: proiecte speciale de mărci private sau exclusive, game noi de listat etc. Sigur, în calitate de consumatori, noi sperăm că vinul bun se va ieftini. Dar adevărul e că tot cu o singură gură vom putea bea, fiecare. Soluția nu pare să fie în țară, indiferent cât de mult vin vor cumpăra românii peste iarnă. Pentru majoritatea cramelor care speră să dea lovitura în sezonul de Sărbători, durerea de cap se va accentua. Din păcate, piețele de export nu sunt încă deschise suficient pentru vinul românesc, din cauza eternelor probleme: imaginea de țară inexistentă, prețuri de cost mari, lipsa unor eforturi consistente de promovare la nivel de ramură. Momentan, scriitorii de proiecte pe fonduri europene asudă peste tabele și prezentări, cu speranța că Uniunea va acorda, generoasă, noi fonduri – de data asta destinate să facă din vinul românesc noul trend “must have” al consumatorilor. Dar până atunci trebuie să treacă iarna. Să vedem cât va dura.