Un articol de Ioan T Morar
“Concurența năpraznică din lumea vinului stimulează creativitatea producătorilor”, iată banalitatea în persoana acestei afirmații. Și, totuși.
Am citit în ziarul Le Figaro din 15 decembrie a.c. un articol despre o îndrăzneală la limita imaginabilului: să intitulezi o serie de vinuri 19 Crimes și să pui pe etichete poze de foști pușcăriași nu e chiar o chestie inocentă. Ea aparține unui mare producător australian, Treasury Wine Estate (cu 13.000 de hectare în toată lumea și 400 de milioane de sticle pe an). De unde vine titlul? De la lista “crimelor” pentru care erau surghiuniți în Australia cetățenii britanici găsiți vinovați, listă care enumeră 19 fărădelegi, de la bigamie și uzurparea identității, la furt de pești din iazuri publice, de la tăiat de pomi (pentru a fura lemnul), la falsificarea de monezi sau supraîncărcarea cu persoane a vaselor de pe Tamisa (dacă asta ducea la înec). Găsiți toată lista pe site-ul producătorului.
Cei trimiși acolo trebuia să supraviețuiască îndelungului mers cu corăbiile și, odată ajunși, să muncească silnic pînă la sfîrșitul vieții. Se știe că Australia are printre “fondatori” zeci de mii de ocnași veniți din restul Imperiului Britanic. Producătorii de vin de la Treasury Wine Estate le aduc omagiu acestor ocnași, mai cu seamă celor mai celebri, care se bucură, fiecare, de o etichetă cu portretul său.
“Șmecheria” comercială a acestor vinuri (și a altora de la același producător) este o aplicație pentru smartfon care, odată instalată, îți spune povestea fiecărui pușcăriaș de pe etichetă. Bei un vin, dar vezi și o poveste animată cu criminali. Băutul de vin devine enterteiment complex.
Ținta acestor vinuri “vorbitoare”, susține autorul articolului din le Figaro, este publicul branșat, atras, astfel, de un vin povestit pe ecranul telefonului. (De altfel, o altă promoție a aceluiași producător se numește Walking Dead care, prin aplicația dedicată, îți aduce în față niște zombi animați. Iar dacă ai pe masă două sticle din această serie, ai de-a face, pe ecran, și cu o încăierare dintre cele două grupe de zombi!)
Vinurile numite 19 Crimes au cucerit deja o parte din publicul vizat, asta și datorită imensului buget de publicitate care a permis, de pildă, lansarea în SUA făcută în celebra închisoare Alcatraz. Într-un an și jumătate de la lansare, vînzarea vinurilor cu crime pe etichetă a crescut de la 4 milioane de sticle, la 18 milioane, potrivit cotidianlui francez.
Ca o curiozitate, vinul nu a putut fi importat în Franța din cauză că autoritățile responsabile pentru industria vinului au decis că eticheta nu are nici o legătură cu produsul! Deși, aș zice eu, nici celebrul “Vin de Merde” produs în Franța nu prea ar avea legătură cu conținutul sticlei. Sau, cine știe.