Cea de-a zecea ediție a Concursului de vinuri rose – noi i-am zice chiar “național”, având în vedere că e singurul specializat, cu tradiție deja și accesat de multe crame – și-a desemnat (în data deja consacrată de 14 mai) câștigătorii la cele două categorii: seci din soiuri nearomate și seci aromate: Caii de la Letea Geneza și, respectiv, Strunga Busuioacă de Bohotin. 21 de vinuri (16 nearomate și 5 aromate) au participat la turneul final, fiind selectate în urma a cinci sesiuni de evaluare la care au participat, în ultimele luni, 87 de probe din recolta 2021.
Cum s-au ales câștigătorii Concursului de vinuri rose
Membrii celor trei comisii de evaluare au degustat și selectat „în blind” (fără a cunoaște identitatea probelor), în prezența unei comisii de observatori, pe parcursul a trei tururi, cele 16 finaliste nearomate, din care au ales primele 8 clasate pentru a participa apoi în finala de 3. Câștigătorul la soiuri aromate a fost ales dintr-un singur tur, din cele 5 participante. Interesant, pentru că demonstrează consistența evaluărilor, finalistele au primit aproape aceleași punctaje în toate cele trei tururi, variațiile situându-se în jurul a 1 punct. Doi dintre jurați au primit probele secretizate acasă, în străinătate, și și-au transmis notele prin internet pe parcursul evaluărilor. Sistemul de punctare a avut la bază fișa Organizației Internaționale a Viei și Vinului, în care nota maximă este 100, pe criterii de aspect, arome, gust, postgust, impresie generală.
Scopul Concursului de vinuri rose este promovarea consumului de calitate
Concursul de vinuri rose a fost organizat de Asociația Winelover România, la Hotel Caro din București, cu scopul declarat de a încuraja și promova consumul vinurilor de calitate prin semnalizarea celor mai bine clasate. Din juriu au făcut parte membri ai Asociației Degustătorilor Autorizați din România (ADAR), absolvenți de Wine and Spirits Education Trust (WSET), somelieri, comercianți și consultanți, comunicatori autohtoni și invitați speciali din străinătate (Polonia, Franța, Bulgaria) care au o activitate relevantă în domeniu. Potrivit organizatorilor, începând din 2012, creșterea consumului de rose a avut creșteri de 30% de la un an la altul, ceea ce constituie un trend solid ascendent.
Sponsorii Concursului de vinuri rose 2022 au fost: Carrefour Romania, Parmafood, Media Sat, Romanian Drink Service, Aqua Carpatica. Alături de ei au venit în sprijinul competiției și mai mulți parteneri, între care și Vinul.ro.