În premieră, în 2020, evaluările pentru acordarea Premiilor de excelență Vinul.ro au introdus un “filtru” special de care a fost direct responsabil oenologul Liviu Grigorică, în calitate de director tehnic al competiției invitat de către organizatori. Acest filtru – constând în redegustare și discuții mai amănunțite sub supravegherea specialistului – a fost destinat să acorde juraților timp suplimentar pentru evaluare și schimb de impresii. Dacă în jargonul de presă a existat mereu funcția de “cap limpede” care citește tot ce apare în ziar, inclusiv anunțurile de mică publicitate, aceasta nu există în mod obișnuit la concursurile de vin, dar a fost introdusă de noi în încercarea de a reduce pe cât posibil din posibilitățile de eroare umană datorate vitezei cu care se face evaluarea. De asemenea, am inclus în comisiile de evaluare reprezentanți ai cramelor, pentru o transparență cât mai mare. Am stat de vorbă cu Liviu Grigorică pentru a afla concluziile lui referitoare la acest sistem și pentru a vedea cum a fost, în general, concursul nostru.
Titlul și intertitlurile aparțin redacției.
– Liviu, în primul rând: a funcționat acest sistem? Cât de mult au apelat jurații la tine sau te-ai sesizat direct tu în cazul unor diferențe mari de percepție între ei?
A funcționat. Nu perfect, dar cred ca am reușit să echilibrez o parte din diferențele de notare existente în fiecare dintre cele trei comisii. La început a fost o oarecare timiditate în reacțiile juraților, dar apoi, pe măsură ce atmosfera se încingea și apăreau opinii divergente am ajuns să îmi drămuiesc timpul acordat fiecărui caz pentru a fi alături de oricine avea nevoie de mine. Mă bucur că experiența mea în analiză senzorială și de concurs mi-a permis să fiu de folos juraților în găsirea unui mod propriu de justificare a notelor utilizând argumente credibile bazate pe propria percepție și experiență, neuitându-și rolul din acea zi: acela de a evalua cât mai obiectiv vinul din pahar.
Sistemul e extrem de util și se practică – sau ar trebui să se practice – la concursurile de profil
– Care au fost, în general, rezultatele redegustării?
Întotdeauna o degustare în orb, așa cum este cea de concurs, va da naștere unor polemici. Oamenii sunt subiectivi chiar prin natura lor, iar numărul mare de jurați dintr-o comisie (în cazul nostru, șapte) poate doar să limiteze erorile. Redegustările făcute împreună cu mine au clarificat anumite impresii ori nuanțe de notare și multe vinuri care erau la granița dintre argint și aur au primit medalie de aur, în cele din urmă. Este adevărat că au fost și cazuri în care juriul a luat de la început o decizie corectă, redegustarea confirmând notele obținute anterior.
– Consideri că este un sistem care merită aplicat în continuare, eventual extins și la alte competiții, sau nu-și găsește utilitatea?
Este un sistem extrem de util care se practică sau ar trebui să se practice sub diverse forme la concursurile de profil. Primul care generează discuții în cazul unui vin evaluat neuniform, sub sau supraevaluat este președintele juriului. De aici apare și obligația de a găsi președinți cu experiență în domeniu, capabili de opinii clare, argumentate și care nu se sfiesc să se lupte pentru notarea corectă a unui vin. Un rol important îl are și directorul tehnic al concursului care, în cazul în care bănuiește că anumite vinuri au primit, din varii motive, evaluări neconforme, reintroduce vinurile respective în concurs, cu alt număr, la aceeași comisie sau la un alt juriu.
– Cum ai califica în general organizarea concursului pentru Premiile de excelență Vinul.ro 2020? Poți să ne și critici, nu te cenzurăm.
A fost un concurs bine organizat, ținând cont de condițiile actuale și de modificarea de ultimă oră a desfășurării sale într-o singură zi. Atât echipa Vinul.ro cât și personalul de la restaurantul La Mama Ateneu au dat dovadă de profesionalism, promptitudine și o capacitate mare de adaptare la solicitările juraților. Sper ca pe viitor să putem dispune de o capacitate mai mare de răcire a vinurilor.
În concursuri, vinurile directe și expresive, chiar dacă sunt mai simple și mai ieftine, au șanse destul de mari în fața unora mai scumpe și mai complexe
– S-a discutat – și se va mai discuta mult și pe viitor, cu siguranță – despre corectitudinea și utilitatea concursurilor de vin: de la selecția evaluatorilor la timpii alocați fiecărui vin și de la “inflația de medalii” la relevanța medaliilor pentru consumatori și pentru cramele care înscriu produse – cu riscurile aferente (unul dintre ele este “riscul comparației”, când un vin mai scump ia o medalie de mai mică valoare decât un vin ieftin și ajunge să fie penalizat pe piață, cel puțin în cercurile mai preocupate de acest aspect). Care este părerea ta?
Concursul de vin trebuie înțeles cât mai corect. Este radiografia unui vin apreciat într-un cadru organizat, de un grup de profesioniști sau cunoscători ai vinului, ce au la îndemână un set de criterii obiective ce se transformă în note parțiale, punctaj general, medie sau mediană, cu sau fără eliminarea notelor extreme (minimă și maximă). Bineînțeles că nota este influențată de o serie enormă de factori – care încep de la temperatură, lumină și presiune atmosferică și se termină cu nivelul de calitate al celorlate vinuri din concurs. Nu cred că un jurat intenționează să fie incorect cu un vin.
Pe de altă parte, un producător nu trebuie să uite că un concurs implică doar o degustare în orb, deseori fără informații suplimentare (soi, tehnologie, origine, raritatea ori originalitatea vinului etc) iar unele vinuri pot fi depunctate tocmai pentru că nu sunt ușor acceptate ori sunt mai stranii (ex. orange wine).
În concurs ai la dispoziție câteva secunde în care iei decizia de „viață și de moarte”. Din acest motiv, vinurile directe si expresive (aromă sau culoare intensă, structură bine conturată, fruct concentrat, tipicitate clară de soi etc), chiar dacă sunt mai simple și mai ieftine, au șanse destul de mari în fața unor vinuri mai complexe și mai scumpe, dar care sunt obținute prin tehnologii speciale (ex. vin jaune) ori provin din soiuri mai puțin tipice pentru o anumită piață (de exemplu la noi Pinot Noir ori Nebiollo) și care nu sunt atât de exuberante precum cele menționate anterior.
Includerea reprezentanților cramelor în jurii este o inițiativă corectă. Și un sfat pentru producători: ai câștigat, participă! N-ai câștigat, participă!
– Anul acesta, Vinul.ro a decis să ofere cramelor care înscriu vinuri posibilitatea de a-și desemna reprezentanți agreați în comisiile de jurizare, deși nu facem asta în mod tradițional. Noi am făcut-o pentru a asigura transparența procesului de evaluare, pentru a oferi cramelor garanția că procesul a fost unul corect. Cum se vede această premieră din punctul tău de vedere? E mai bine, e mai rău așa?
Cred că este o inițiativă corectă. E un exercițiu de transparență și onestitate mai ales că la finalul degustării jurații au putut vedea ce se ascunde în spatele fiecărui număr de concurs. În același timp, având posibilitatea de a-și păstra notițele și notele acordate în comisie, fiecare reprezentant al unei crame a putut constata că nu există nicio modificare între notele/media obținută direct în concurs și rezultatele oficiale publicate de Vinul.ro. Chiar dacă jurații au avut diverse experiențe de concurs, numărul relativ mare al lor a făcut să niveleze eventualele diferențe de apreciere.
– Cum crezi că ar trebui să fie utilizate rezultatele evaluărilor de către cramele care au câștigat medalii? Dar de cele care nu au câștigat?
Ai câștigat, participă. Ai pierdut, participă. Lăsând gluma deoparte, pentru multe crame medaliile obținute le arată că sunt pe un drum bun, iar ceea ce fac este apreciat de către iubitorii vinului. Este o provocare pentru îmbunătățirea calității și câștigarea multor alte medalii pe viitor. Pe de altă parte nu este prima și mai mult ca sigur nu este ultima oară când o comisie de jurizare se înșeală. Acesta ar fi primul argument pentru cei care nu au câștigat. Totuși, atunci când e vorba de mai multe concursuri diferite, de alți jurați, de alte piețe, de alte sisteme de referință, poate că eroarea nu se poate repeta la nesfârșit.
Prețul poate fi înșelător, nu e neapărat un indiciu al calității. Medalia afișată pe sticlă e un cârlig mult mai bun
– O întrebare personală, de data asta – dar una care cred că are totodată și valoarea de sfat pentru consumatorii care nu se preocupă în mod special cu vinul și nu cunosc în detaliu domeniul, dar cumpără vin: tu ai cumpăra vinurile premiate de Vinul.ro? De ce da, de ce nu?
Pot spune că atunci când sunt în fața unui raft cu vin și am în față un număr de producători complet necunoscuți (e o senzație întâlnită când sunt într-o altă țară) trebuie să mă agăț de ceva pentru a decide achiziția. Prețul poate fi înșelător, nu este neaparat un indiciu al calității. Bulina unei medalii câștigate la un concurs e un cârlig mult mai bun. E adevărat, aici trebuie să analizăm relevanța concursului (local, regional, national, mondial etc.) sau onestitatea producătorului in ceea ce privește obținerea medaliei (de ex. un vin din 2019 ce are sigla unei medalii de aur câștigată în 2018). O medalie obținută la premiile Vinul.ro e un argument solid, ținând cont de prestigiul și seriozitatea publicației.
– Și încă o întrebare, pentru că nu ne imaginăm că am atins pe undeva perfecțiunea și ne simțim datori să încercăm mereu să îmbunătățim calitatea Premiilor de excelență Vinul.ro: ce ai face mai bun în viitor în materie de oganizare sau de comunicare? Întreb și pentru că resimțim, cu toții, că pe de-o parte există multe crame care aleg să nu înscrie vinuri, iar pe de altă parte că medaliile nu sunt comunicate astfel încât să ajungă la mai mulți consumatori.
Medalia la Premiile Vinul.ro trebuie să devină un lucru dorit. Poate că doar simpla lipire a unei buline lângă etichetă sau transmiterea unui comunicat sec nu mai sunt suficiente. În cazul câștigării unei medalii, un pachet de comunicare Vinul.ro ar fi un plus pentru orice cramă.
Câteva concluzii în urma Premiilor de excelență Vinul.ro 2020
– Ce concluzii poți trage după ce ai avut ocazia să te uiți peste detaliile concursului? Ți-au sărit în ochi crame, soiuri, regiuni, stiluri de vin care s-au distins cu precădere față de altele? Sau ai alte concluzii utile pornind de la aceste statistici filtrate prin percepțiile profesionale proprii?
Lista premianților (mai adaug și punctajele vinurilor ce nu au intrat în treimea medaliată) ne arată câteva lucruri:
- sunt multe crame ce au reconfirmat calitatea vinurilor lor prin medaliile ori punctajele mari obținute și anul acesta;
- apar în fiecare an crame noi, relativ mici, ce pot produce vinuri de foarte bună calitate;
- nu trebuie să fii neapărat o cramă mică pentru a face un vin de foarte bună calitate – sunt mulți producători ce exploatează sute sau mii de hectare de vie ce au obținut rezultate remarcabile;
- dacă ești un producător mic și vinzi scump, nu înseamnă neaparat că ai toate vinurile excepționale.