O tehnologie de tipar inovativă și adusă în premieră în România este “provocarea” pe care a lansat-o pieței autohtone IPPU Packaging, partenerul vechi al Vinul.ro pentru soluțiile de imprimare de etichete și nu numai (atât medaliile autocolante de la Premiile de excelență Vinul.ro cât și bulinele autocolante cu “punctele Vinul.ro” care se lipesc pe sticle sunt produse de IPPU). Pentru că nu e vorba doar de un simplu upgrade asupra a ceva deja existent, ci este o noutate mult mai importantă și cu efecte majore asupra percepției din partea consumatorului – și pentru că abia așteptăm și noi să folosim noua tehnologie – am cerut detalii de la Ioana Reichle, director de marketing al partenerului nostru.
Artă de sub tipar?
– Ce aduce nou această tehnologie, cum se disting etichetele produse astfel de celelalte?
Ioana Reichle: Știi care este diferența principală? Ca aceea între un costum tailor-made și unul ready-made. Nouă întotdeauna ne-a plăcut arta din tipar, iar tehnologia asta ne dă posibilitatea să ne folosim și mai mult creativitatea și talentul. Să fim artizani. Un fel de hand made pentru tiraje de mii de etichete.
Altfel spus, ducem eticheta de vin la un nivel superior. O etichetă se distinge de celelalte etichete de la raft datorită unui design special și datorită modului în care a fost înfrumusețată din punctul de vedere al tiparului și al specialităților aplicate. Ce am adus noi este o mașină nouă, capabilă să dea o nouă dimensiune etichetei. Este ca un emboss (relief, nr) 3D: practic, putem embossa eticheta până la limita de rupere a hârtiei, cu detalii incredibil de fine. Și nu numai că facem asta, dar emboss-ul îl putem face pe nivele diferite și, în plus – “la piece de resistence”! – aplicăm și folio (un strat suplimentar special, nr) în acelasi timp, în diverse nuanțe, cu diverse texturi. Obținem efecte spectaculoase, practic ai senzația că eticheta este sculptată, brodată – sau că are aplicată pe ea o altă etichetă metalică.
Combinațiile pe care le putem face acum între tipar și aceste aplicații deschid o noua poartă celor ce concep grafic designul etichetelor și nu numai. Cu siguranță că va impune un nou trend pe zona de premium.
Etichete-declarație de poziționare
– Cât e de costisitoare, în raport cu altele din aceeași gamă de produse dar imprimate cu tehnologiile anterioare?
Ioana Reichle: Cu certitudine este o etichetă mai scumpă, datorită plăcilor de emboss/folio, care sunt speciale. Dar nu este un cost de neatins. Pentru comenzile repetitive, acest cost se amortizează destul de repede, ele fiind reutilizate. Iar dacă îți dorești să-ti poziționezi produsul în segmentul premium, o etichetă produsa cu o astfel de tehnologie este o condiție importantă, și atunci acest cost este cuprins și asumat în producția produsului premium. Iar acest lucru se aplică și pentru gamele noi de medium plus care vor să își câștige un loc mai rapid la raft. Avem foarte mulți clienți care au optat pentru retipărirea etichetelor existente cu mașina nouă, pentru a obține aspectul premium ce deja se regăsea în prețul de la raft al produsului.
– Cât durează și ce alte costuri implică pentru beneficiar (în pregătirea fișierelor de tipar, în tehnologia liniei de etichetare)?
Ioana Reichle: Din momentul în care primim comanda fermă, durează în jur de 3 săptămâni până la livrare. Pregătirea fișierelor pentru tipar se face în alt mod decât la cele obișnuite. Practic, facem o elevație 3D a zonelor cu emboss/folio și o modificăm până obținem maximum din designul respectiv. Este o muncă de artist, care implică foarte multă imaginație. Plăcile sunt foarte speciale, de asemenea – sunt gravate într-un laborator în străinătate, specializat numai pe acest gen de lucrări. Colaborarea cu ei este foarte bună, pentru că au un know-how impresionant, și așa putem să aducem și noi un input tehnic nou pe piața noastră. În ceea ce privește etichetarea, nu se schimbă nimic pentru client – se etichetează la fel ca orice altă etichetă.
– E valabilă această tehnologie și pentru loturi mici?
Ioana Reichle: Sigur că da, dacă vorbim de la 5.000 de etichete în sus. Putem face și mai puține, dar costul etichetei crește. Primim de foarte multe ori întrebarea: “dar de ce nu-mi faci și mie două-trei etichete, că nu-i mare lucru?”. O mașină tipografică e un echipament care are în jur de 17 metri. Când pornim mașina să reglăm tiparul, hârtia trece – metri de hârtie pe minut. Acest reglaj durează în jur de o oră, în funcție de numărul de culori și de aplicații. Această pierdere de material se regăsește în prețul final al etichetei.
– Noua tehnologice e valabilă numai pentru etichetele de vin?
Ioana Reichle: Nu este valabilă doar pentru etichetele de vin, dar se pretează excelent acestui sector. Acestea sunt aplicații dedicate segmetului premium, de lux, din orice zonă care folosește etichete autoadezive.