Marcel Vulpoi, Gramofon Wine, despre medaliile de la VINARIUM: “Clienții noștri chiar se pricep!”

Gramofon Wine, una dintre cele mai active crame din prima jumătate a acestui an de pandemie, și-a conturat deja, prin vocea co-acționarului Marcel Vulpoi, un tip mai “proaspăt” de comunicare față de stilul obișnuit în domeniu (cel puțin noi, la Vinul.ro). Antreprenorul vorbește cu umor și relaxare despre limitele proprii în ceea ce privește vinul – dar are grijă să se sprijine și pe calitatea produselor. Recent, crama a câștigat două medalii de Aur și una de Argint la VINARIUM 2020 și s-a alăturat demersurilor Asociației Profesionale din Dealu Mare, în eforturile comune de promovare și certificare a vinurilor zonei (detalii găsiți aici). Ar mai trebui să menționez și că, dincolo de oenologie, Marcel Vulpoi are o activitate profesională de succes (este cadru didactic universitar la ASE și, în paralel, a fondat și administrează una dintre cele mai importante companii de contabilitate și consultanță financiară cu capital românesc – Vulpoi & Toader Management). Discuțiile cu Vulpoi sunt mereu senine și amuzante, așa că a fost o plăcere să-l chestionez din nou.

Niciodată nu am crezut și nici nu o să cred că vinurile noastre sunt “cele mai extraordinare”… nici nu vrem promovare care să “zgârie ochiul sau timpanul”

– Spuneai, într-un interviu de acum vreo lună, că trebuie să ne așteptăm la niște vești de la Gramofon Wine, dar între timp alte noutăți ne-au luat-o înainte – vinurile voastre au luat medalii la VINARIUM. Așa că te rog să ne dai câteva detalii: ce vinuri, ce medalii și de ce – ce au avut ele deosebit, după părerea voastră?

Glumind, aș zice că premierea vinurilor noastre la Concursul Internațional Vinarium ne-a cam încurcat strategia de comunicare 😊 Ca să fim puțin serioși: auzisem tot felul de legende despre cum se câștigă medaliile la tot felul de concursuri în industria vinului: despre pe cine trebuie să cunoști și cât trebuie să dai “să fie bine”… După aceste prime medalii câștigate, vă pot spune cu siguranță că sunt legende. Am trimis la concurs patru probe și am obținut două medalii de aur – pentru Chardonnay și Muscat Ottonel – și una de argint pentru Sauvignon Blanc. Obținerea acestor medalii demonstrează practic un singur lucru: clienții noștri chiar se pricep! Niciodată nu am crezut și nici nu o să cred că vinurile noastre sunt “cele mai extraordinare”. Nu am făcut oversale sau o promovare agresivă care “să zgârie ochiul sau timpanul” . Și iată că, în ciuda unei strategii de comunicare pe care eu aș numi-o decentă, avem deja clienți care au devenit superfideli. Clienți care ne-au ales pentru vin, și nu pentru că au auzit peste tot de noi!

Cât despre ce au vinurile noastre deosebit, recunosc aici că a trebuit să îl rog  pe Marcel Pascu (fondatorul și asociatul lui Vulpoi în Gramofon – nr) să mă ajute. Să vă spun ce mi-a zis: “La fiecare soi de strugure avem cel puțin 4 clone diferite, pe care le vinificăm separat, așa că putem să ne jucăm cu vinurile până obținem unul pe gustul nostru. La Chardonnay de exemplu, una dintre clone, adusă din Franța, se numește Chardonnay Musque – numele este dat de parfumul musculos și grav, cu o aromă deosebită, care poate varia de la fructe tropicale până la lămâie și scorțișoară. Cu aceste calități, nu este de mirare că atât Chardonnay Gramofon Wine 2018, cât și 2019 au obținut medalia de aur, alături de Muscat Ottonel 2019”.

„Ce tare!” i-am răspuns când mi-a explicat. „Mie pur și simplu îmi place”. Așa că sfatul meu este: dacă vă place, beți-l!

“Dacă nu se vinde, îl bem!”… dar la cum merg lucrurile, riscăm să rămânem însetați

– Cât contează medaliile pentru vânzarea ulterioară? Ai apucat să observi vreo corelație între medalii și viteza de vânzare sau preț?

După cum ți-am mai spus și într-o discuție precedentă, motto-ul nostru este: “Dacă nu se vinde, îl bem!”. Problema mare este că în ritmul actual o să rămânem însetați. Deja vinurile roze sunt pe epuizate, iar celelalte vinuri sunt cu mult peste previziunile noastre cele mai optimiste ca volum de vânzări. Medaliile obținute au avut doar rolul de a confirma ceea ce v-am spus și anterior: clienții noștri știu mai bine! Sincer vorbind, ne adresăm clienților care nu au nevoie de șapte medalii pe sticlă pentru a concluziona că vinul este bun!

Primul Cuvee din istoria cramei Graomofon e pe drum! Și îl flanchează alte două vinuri demidulci

– Acum să vorbim un pic și despre noutățile de care vorbeai înainte de Vinarium! Sunt vinuri de medalie și ele? Câteva detalii „s-ar cere” aici, nu?!?

Având în vedere că ai fost printre primii care au crezut în Gramofon, cred că este corect să fii primul care să publice noile noastre proiecte. În această lună vom lansa primul Cuvee din istoria Cramei, un cupaj al vinurilor premiate, respectiv Chardonnay și Sauvignon Blanc. Cea mai mare surpriză va veni însă din lansarea, tot în cursul lunii iulie, a două vinuri demidulci, respectiv Muscat Ottonel și Fetească Neagră, sub brandul nostru premium care va fi lansat cu aceasta ocazie, brand numit OPUS FABULA, cu o morală de Sergiu Nedelea!

Pentru Gramofon Wine, Asociația Dealu Mare ar trebui să poarte subtitlul “Unitate în diversitate”

– Gramofon Wine a intrat, recent, în grupul de inițiativă respectabil al unor crame care doresc redefinirea statutului și prestigiului regiunii Dealu Mare. Ce așteptări aveți VOI de la această inițiativă?

Cred că motto-ul acestei inițiative ar trebui să fie unitate în diversitate. Noi suntem mândri să fim în rândul unor crame de prestigiu și cu o istorie mare în spate și, așa cum am spus mereu, nu este întâmplător faptul că cele mai bune vinuri românești sunt produse în Dealu Mare. Cât despre așteptări, este foarte important pentru toți cei din Dealu Mare să înțeleagă faptul că “The greater good”, cum spun americanii, ar trebui să primeze. Atunci sunt convins că se pot realiza multe lucruri interesante, unele dintre ele putând fi niște minirevoluții pe plan local în industria vinului. 

Vreau să facem vinul pe care să-l pot bea cu cineva și să-l privesc în ochi

– Tot apropo de inițiativa pentru Dealu Mare. Una dintre acțiunile pe care fondatorii și-au propus  să le promoveze este turismul la crame. Cum se prezintă Gramofon din acest punct de vedere: cât sunteți pregătiți acum și cum veți fi pregătiți până în toamnă pentru a primi turiști? Ce fel de turiști vă interesează să ajungă la voi?

Avem un proiect în derulare, care cu siguranță va satisface cele mai exigente gusturi. Din punctul meu de vedere, când am început acest demers de a investi în industria vinului, m-am concentrat să avem vinul pe care să îl pot bea cu cineva și să îl privesc în ochi. Din nefericire, observ din ce în ce mai multe crame în România la care vinul a devenit produs secundar, fiind atrași de mirajul turismului. La noi, la Gramofon, considerăm că cei care vin să ne viziteze, merită în primul rând să bea un vin bun și să se împrietenească cu noi. Ori, un vin bun poate fi băut și afară, pe un balot de paie la umbră sau în jurul unui foc. Oenoturismul la Gramofon a fost și va rămâne întotdeauna un produs secundar. Vrem să fim apreciați pentru ce vin producem și nu pentru că avem canapele baroque și bucătar cu un sfert de stea Michelin.

Ce ar trebui să ceară industria vinului de la oficialități

– Un reprezentant al acestei asocieri de crame s-a întâlnit, recent, cu premierul României: ai idee ce i-a comunicat acestuia în numele vostru? Sau, altfel spus: ce crezi tu că trebuia / merita să afle șeful guvernului despre vin de la reprezentanții săi? Și de ce?

Am idee, dar aș prefera să vă împărtășească dânsul ce i-a comunicat. Cât despre ceea ce ar trebui să afle șeful guvernului de la reprezentanții vinului, cred că mai bine aș fi făcut niște poze în Grecia acum o săptămână, când am făcut o degustare de Gramofon cu niște cârciumari. Cred că dacă ar fi văzut expresia fețelor lor și feed-back-ul primit, ar fi putut să facă niște strategii rapide despre ceea ce poate deveni vinul românesc la nivel internațional. 

Dincolo de această istorisire din experiența personală, cred că pentru întâlnirile la nivel guvernamental trebuie să venim cu propuneri de finanțare a investițiilor (ca de exemplu țările cu tradiție, Franța, Italia, Spania etc, care au avut programe de finanțare de 75-90% pe proiecte de enoturism, cazare, prezentare, degustare, promovare etc). De asemenea, propuneri de promovare a brandului de țară, și a celor de regiune – programe de promovare, întâlniri cu firme specializate din terțe țări, studii de piață, degustări, etc susținute de stat prin ambasade și misiunile economice.

Gluma de final –  cam „stafidită”

– Ne mai descrețim și noi frunțile puțin? Poate o fi adevărat că umorul e semnul minților luminate, poate nu, dar „ne simtem bine” când zâmbim.

Care sunt cele mai deprimate produse dintr-un supermarket? Stafidele, deoarece ele sunt povestea tragica a unor struguri care ar fi putut deveni vin! 😊