Noua ospitalitate și brandul de țară bazat pe “Gastronomia – cu bune, cu rele”, în dezbatere. VIDEO + TEXT: “We Are Romania / YOU ARE WELCOME!” la prima conferință interdisciplinară

Complexele istorice duble – de inferioritate și de superioritate – ale României față de marile bucătării ale Imperiilor înconjurătoare; “mărirea” Punctelor de Gastronomie Locală – și riscul decăderii acestora, în lipsa unor controale serioase privind autenticitatea ingredientelor, sezonalitatea și tradiționalitatea rețetelor locale; ideea unor Puncte de Gastronomie Națională cu rol de exemplu intern și “cârlig” intern și extern; nevoia unor legături mai strânse între comunitatea bucătarilor profesioniști și specialiști din alte domenii, pentru a atrage inputuri conceptuale și idei de dezvoltare; oportunitatea promovării gastronomiilor regionale prin intermediul restaurantelor tematice sau al unor evenimente din București (văzut ca o vitrină și un mediu favorizant și competitiv); necesitatea de a transmite moștenirea culinară către generațiile tinere – acestea sunt doar câteva dintre subiectele abordate de către vorbitorii din lumea academică și din cea a practicienilor care au fost invitați pe scena ediției inaugurale a conferințelor “Gastronomia – cu bune, cu rele” organizate în 19 septembrie 2024 la restaurantul La Mama – Clubul Țăranului Român din Capitală sub egida grupului de reflecție We Are Romania / YOU ARE WELCOME! (Fotografii de Sorin Retevoi)

Publicitate
IWCB

 

 

Publicitate
IPPU

Sub sloganul “Cine mănâncă împreună, rămâne împreună” și în contextul avansat de moderatorul Cosmin Dragomir – acela de “Nouă ospitalitate românească”, care înglobează gastronomia și vizează dezvoltarea unui întreg set de atitudini, standarde și acțiuni de comunicare internă și externă – cei trei speakeri din mediului academic, împreună cu liderul Asociației Naționale a Bucătarilor și Cofetarilor din Turism (ANBCT), au prezentat atât contextul geografic și istoric, cât și experiențe și concluzii personale privind oportunitățile de viitor pentru ceea ce numim azi “bucătăriile de pe teritoriul actual al României”. 

Bucătăria românească este originală, atrăgătoare și reprezentativă

Concluzia de etapă la care au ajuns speakerii (Dr. Adriana Sohodoleanu, gastronom, specialist în sociologia practicilor culinare; Dr. Daniela Popescu, Lector universitar al Facultății de Istorie, Universitatea din Bucuresti; Dr. Miruna Vlada, scriitoare și cercetătoare în Studii Balcanice; Chef Cezar Munteanu, președintele ANBCT) au fost legate de necesitatea și beneficiile unei promovări mai puternice pe plan intern a gastronomiei și ospitalității românești, în afară de promovarea externă. Vorbitorii au punctat un aspect important: bucătăria de pe actualul teritoriu al României, deși este o rezultantă a mai multor influențe (care bucătărie nu este?!?), nu “datorează” nimic acestora, ci poate se poate mândri fără timiditate și fără vreo teamă de a greși că este una originală, atrăgătoare și reprezentativă, cu numeroase elemente importante de diversificare și diferențiere.

Prima conferință “Gastronomia – cu bune, cu rele” de la La Mama – Clubul Țăranului Român a atins și subiectul produsului industrial, exemplificat prin prezența unei colecții de sarmale la conservă, puzzle-uri, obiecte croșetate, tricouri și cărți dedicate acestora și provenite din mai multe țări – un set care constituie embrionul unui viitor Muzeu al sarmalelor pe care scriitorul și activistul Cosmin Dragomir dorește să îl înființeze în România. Subiectul a fost dezvoltat la nivel practic prin degustarea unor rețete românești generatoare de vânzări în marele retail (salam de Sibiu, cârnați) produse și puse pe piață de către partenerul conferinței “Agricola – Creator de poftă”, și prin prezentarea unor preparate “ready-to-cook” sub brandul “Food & Glory”, destinate omului modern, aflat deseori în criză de timp sau de inspirație. La fel de interesante pentru cei prezenți au fost și spirtoasele după rețete tradiționale “La Horincie” – cu potențial de brand național și internațional reprezentativ pentru categoria respectivă. Intervenții valoroase intelectual la sesiunea de “Întrebări și răspunsuri” de după conferință au venit și din partea celorlalți parteneri ai evenimentului – furnizorii de salate “Eisberg – #colouryourlife” și “Teamfresh Horeca”, furnizori de fructe, legume și salate pentru mediul HoReCa. Aceștia, alături de platforma de livrări TAZZ (“știe cu poftele”), sunt partenerii alături de care au pornit întâlnirile “Gastronomia – cu bune, cu rele” – gândite de We Are Romania / YOU ARE WELCOME! să catalizeze apariția unui brand de țară al României bazat pe gastronomie.