ProWein 2025, desfășurat între 16-18 martie, a transmis lumii întregi un semnal pentru inovație, viziune și pregătire pentru viitor în vremurile dificile pe care le traversează sectorul mondial al vinului și al băuturilor spirtoase, caracterizate de vânzări în scădere la nivel internațional și barierele comerciale care se conturează.
Potrivit organizatorilor, ediția de anul acesta și-a propus să evidențieze perspectivele de viitor, să ofere un impuls industriei, să stabilească tendințe și să faciliteze conexiuni de business de succes.
ProWein rămâne o platformă majoră pentru crearea de rețele globale
Un total de aproximativ 4.200 de expozanți din 65 de țări și-au prezentat vinurile și băuturile spirtoase în unsprezece pavilioane. Toate regiunile viticole relevante la nivel mondial au fost reprezentate de principalii lor lideri de piață. În pofida situației tensionate de pe piață, anvergura și calitatea evenimentului au rămas la un nivel ridicat.
„În vremuri dificile pentru vânzări, ProWein demonstrează că este târgul de referință al industriei, unde producătorii își pot trasa un plan de business pentru noul sezon. Profilul internațional de lungă durată și expertiza târgului ProWein este o dovadă impresionantă în acest sens și susține poziția sa remarcabilă pe piața globală extrem de competitivă a târgurilor comerciale. Suntem foarte mândri că suntem pe piață de peste 30 de ani și că am dezvoltat o rețea unică de operațiuni și vânzări„, explică Marius Berlemann, reprezentant Messe Düsseldorf.
Numeroși factori de decizie de top au fost prezenți la standurile expozanților
Aproximativ 42.000 de profesioniști din 128 de țări au sosit la Düsseldorf pentru a afla cele mai recente evoluții din industrie și pentru a stabili conexiuni de afaceri cu expozanții prezenți. Aproape jumătate dintre cumpărătorii din retail, comerțul specializat și online și HoReCa au venit din Germania, una dintre cele mai importante piețe de import. Pe lângă aceştia s-au mai aflat cumpărători din Benelux, Marea Britanie şi Scandinavia, alături de cei din SUA, Japonia, Coreea de Sud şi China.
Monika Reule, Managing Director al Institutului German al Vinului (Deutsches Weininstitut – DWI), a remarcat feedback-ul pozitiv cu privire la ProWein 2025: „Expozanții germani au fost foarte mulțumiți de ediția ProWein de anul acesta, pe fundalul unei piețe tensionate. Târgul a fost apreciat de vizitatorii comerciali din Germania și din străinătate, ceea ce înseamnă că ProWein și-a confirmat din nou pe deplin reputația de târg internațional de top și în acest an.”
Pascale Thieffry, directorul departamentului Pavilions France la Business France, subliniază: „Expoziția ProWein din Düsseldorf este printre cele mai importante evenimente din industrie, oferind expozanților francezi oportunitatea de a-și extinde afacerile și de a consolida relațiile cu factorii de decizie din întreaga lume”.
Inovații în industria băuturilor spirtoase
Cele două săli de expoziție pentru spirtoase au fost de asemenea un punct de atracție pentru vizitatori. Aproximativ 500 de expozanți din 53 de țări au prezentat o gamă largă de băuturi spirtoase – de la mărci consacrate de whisky, gin, rom și tequila până la etichete neobișnuite de băuturi spirtoase de la producători mai mici, care au fost un succes în rândul vizitatorilor.
Tendințe în industrie și rețele de business
Forumul economic mondial al industriei vinului și băuturilor spirtoase din Düsseldorf a început în ajunul ProWein cu Meininger’s Wine Conference. Un nou format a fost Forumul de afaceri ProWein, care a acoperit subiecte cheie precum sustenabilitatea, digitalizarea și viitorul consumului de vin. Experții și liderii din industrie au discutat despre provocările și oportunitățile actuale pe parcursul celor trei zile ale târgului, oferind vizitatorilor informații despre cum ar putea fi modelat viitorul industriei.
ProWein este, de asemenea, motorul inovației în segmentul băuturilor fără alcool. În urmă cu trei ani, a lansat secțiunea specială ProWein Zero. Anul acesta, 40 de expozanți internaționali și o zonă de degustare organizată de MUNDUS VINI au reflectat varietatea acestui segment în creștere rapidă.
România la ProWein: 23 de crame, dintre care 21 sub egida APEV
În ceea ce privește prezența României la ProWein, un număr total de 23 de crame au participat, dintre care 21 sub egida „YES, ROMANIA” (la fel ca și anul trecut) – iniţiativă sprijinită de APEV România (Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri din România) şi ARICE (Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior): Aurelia Vişinescu, Budureasca, Domeniile Franco-Romane, Familia Darabont, Casa de Vinuri Cotnari, Crama De Matei, Caii de la Letea, Domeniul Strehan, Oprisor, Domeniile Sâmbureşti, Liliac, Domeniile Avereşti, Domeniile Dropia, Jidvei, Avincis, Velvet Winery, Vitis Metamorfosis, Davino, Rasova, Ceptura, Le Mat.
Cramele Recaş şi Murfatlar au fost prezente cu standuri individuale.
Oferta cramelor a fost completată și de cea editorială: a fost lansat al treilea volum al proiectului Wine Secrets of Romania, marca Winelover Romania, dedicat vinurilor din Transilvania și prezentat de Razvan Stoenescu și Julia Scavo.
ProWein în întreaga lume
ProWein nu se rezumă doar la expoziția din Düsseldorf care are loc în martie, ci are și evenimente satelit. Anul acesta, pe listă sunt: Tokyo (15 – 17 aprilie 2025), Hong Kong (14 – 16 mai), Sao Paulo (30 septembrie – 2 octombrie), Mumbai (31 octombrie – 1 noiembrie), Shanghai (12 – 14 noiembrie) și Singapore (21 – 24 aprilie 2026). Informații despre târgurile de pe alte continente pot fi găsite la www.prowein-world.com.
Următorul ProWein Düsseldorf va avea loc în perioada 15-17 martie 2026.