Rebranding de succes: Concursul de vinuri rose 2017

Articol publicat în ediția cu numărul 107 a revistei tipărite

Locul I: Terra Romana 2016; locul al II-lea: ISSA 2016; locul al III-lea: Domeniile Sâmburești 2016. Celelalte cinci vinuri care au prins turul al doilea: Caii de la Letea, Mysterium, Alira, Freamăt, Karakter. Am terminat cu astea, gata?!? Bine, atunci să trecem la alt subiect important.

De anul acesta, ceea ce părea a fi o glumă între prieteni – adică Centura Roze, aflată în 2017 la a cincea ediție – nu va mai fi cunoscută sub acest nume. Noua titulatura de anul ăsta “Concursul de vinuri rose” îmi dă speranțe că inițiativa – extrem de serioasă, pasionată și responsabilă – a prietenilor de la Vin2.ro, Oenolog.ro și PistoaneBaricate.ro intră într-o nouă etapă. Lucru pentru care aș vrea să-i felicit. Pentru că piața are nevoie de repere, iar metoda aleasă de organizatori pentru a asigura relevanța concursului lor – chiar dacă are anumite limitări implicate de criteriile de preselecție pentru stabilirea vinurilor admise în turneul final – încearcă să împace (cu succes) și profesionalismul evaluărilor și relevanța comercială.

Cele patru comisii – alcătuite fiecare din cel puțin un degustător autorizat ADAR, doi sau trei absolvenți WSET de nivel 2 și 3, un vânzător relevant (distribuitor, importator, manager de restaurant sau magazin specializat), un somelier atestat, un pasionat de vinuri și un comunicator – au posibilitatea să deguste simultan aceleași vinuri (iar mediile acordate se situează într-o reconfortantă armonie, adică nu există discrepanțe aberante între mediile obținute de același vin de la o comisie la alta).

Castigatori concurs rose 2017Organizatorii se străduiesc, de la un an la altul, să crească oportunitățile de promovare și de vânzare a vinurilor câștigătoare, prin comunicarea proprie sau prin parteneriatele încheiate cu alte site-uri, reviste și bloguri, ca și prin convingerea unui număr din ce în ce mai mare de restaurante să listeze vinurile respective. Deja mesajul despre seriozitatea jurizărilor a ajuns cel puțin la o parte a revânzătorilor, după cum am constatat personal în câteva discuții cu câțiva oameni aflați în postura de a recomanda unor clienți privați ce vinuri să achiziționeze.

Concursul de vinuri rose 2017 mi se pare cu atât mai important cu cât este o inițiativă “de jos în sus”, adică nu pornește de la “establishmentul” vinului către “plebe”, ci de la pasiunea unor oameni care au făcut permanent eforturi să (se) educe în domeniu – au investit timp, energie și bani proprii pentru a contamina și pe alții cu această pasiune și pentru a-i ajuta în alegerile lor.

Sponsorii sunt foarte importanți pentru orice inițiativă care-și propune să promoveze vinurile bune, deoarece e un demers costisitor, pentru care uneori doar pasiunea inițiatorilor nu e de-ajuns ca să-l facă să dureze. Prezenta ediție a “Concursului de vinuri rose” a beneficiat de sprijinul Aqua Carpatica, Sodinal, Casa Comana Resort, Delaco, Phoenix Biscuiți, Vinmag și Dagmar. Felicitări!

Concursul are loc în fiecare an în data de 14 mai.

Un scurt film al Concursului de vinuri rose din 2017 puteți găsi aici: