“Șpriț”, “spritzer”, “gespritzer, “vin de citron”, “calimocho / kalimotxo”, “tinto de verano” sau mai recentul “Aperol spritz”… Șprițul a fost unul dintre subiectele extrem de interesante, dar care abia a apucat să fie deschis – de către Daniel Mischie, de la grupul City Grill – la discuțiile despre vin de la conferința HoReCa Next Level – Beverage Trends, organizată de echipa HorecaInsight.ro. În atenția marketerilor din domeniu!
Pentru că răspunsurile despre viitor stau adeseori în trecut, și fiindcă subiectul – “vechi și niciodată vinovat”, nm – nu a apucat să fie dezbătut suficient după cât ar fi meritat după părerea, am decis să scotocesc în arhivele Vinul.Ro după informații și schimburi de idei care mi se par suficient de fecunde încât să merite să fie explorate în continuare. Le redau mai jos, cu linkuri către articolele originale care mi s-au părut mai interesante (au fost mai multe decât cele listate aici). Sublinierile îmi aparțin și au fost făcute la momentul publicării actualului articol, iar invitația mea cea mai importantă ar fi să citiți articolele originale.
“…fenomenul “șpriț” există. Şi nu numai la noi. Satisface o sete „reală”, fiziologică. (…) Sprițul e ca taxiul. Mă rog, ansamblul taxi-taximetrist. E o necesitate. Îl iei de aici și te duci colo. Unele experiențe cu taxiul sunt mai bune, altele mai rele, rareori cauți cu înverșunare același taxi, rareori te dai jos la jumătatea cursei pentru că nu-ți place mașina sau șoferul. Deși poți să o faci. Oricine apelează la taxi. Până și oamenii mari, inclusiv cei din cultură” (Cătălin Păduraru, fondatorul Vinexpert, critic de vin, publisher de cărți de profil, pentru Vinul.Ro, în martie 2016)
“Dacă luăm în considerare cum apariția Aperol-ului a stimulat enorm vânzarea de spumante – și în special de prosecco – am considerat că poate ar fi util să discutăm într-un mediu profesional și despre șpriț. Este el doar un obicei rău, pe care specialiștii îl blamează cu intransigență, sau este totodată și o oportunitate pentru acei producători care ar fi dispuși să abordeze segmentul de consumatori într-o manieră curajoasă și inovatoare? “Poți dilua vinul și totuși să-i crești percepția valorică și atractivitatea?”, așa cum s-a întâmplat cu prosecco-ul? Există cumva posibilitatea unor “parteneriate limitate” cu industria apelor minerale sau a băuturilor carbogazoase care ar putea stimula vânzările de vin și poziționarea superioară a ambilor “parteneri de șpriț” sau nu? Sau specialiștii în marketing din industria vinului ar fi mai bine să lase lucrurile așa cum sunt, fără să încerce o abordare directă a chestiunii?” (subiectul a fost abordat de suprasemnatul cu ocazia Forumului Vinul.Ro din mai 2016)
„E uimitor de câte ori am auzit compatrioți, cunoscători într-ale vinului, plângându-se străinezilor de obiceiul nostru de a bea șpriț. Nu am înțeles niciodată de ce ne punem cenușă în cap pe tema asta: peste tot în lume se consumă vin cu apă, vin cu suc, vin cu cola – și nimeni nu face din asta o rușine națională. Ba chiar există voci autorizate care susțin că apa în vin potențează aromele” (Loreta Budin pentru Vinul.ro în luna mai 2013, în deschiderea unui articol care făcea o trecere în revistă a multiplelor rețete de “spritzere” de pe întinderea întregii lumi).
“Cu toate că este una dintre cele mai dragi îndeletniciri ale românilor, nu de puține ori șprițul, amestecul vinului cu apa, a fost blamat și transpus de mulți specialiști, cel puțin la nivel declarativ, în zona suburbană a societății. Cu toate aceste critici, practica șprițului a prins atât de bine în rândul populației, încât au apărut și variante mai moderne ale clasicului șpriț cu sifon: cel cu băuturi răcoritoare sau alte tipuri de băuturi. Am încercat împreună cu mai mulți specialiști în vin, somelieri, dar și cu un campion în mixologie, să deslușim de ce este atât de popular șprițul în rândul consumatorilor români, ce vinuri se pretează pentru astfel de practică și, mai ales, până unde poate merge fantezia combinării vinului cu alte băuturi” (Valentin Ceafalău în introducerea unui articol Vinul.Ro care colecta părerile despre șpriț ale mai multor specialiști din industrie, în august 2012)
Imaginea din deschiderea articolului este preluată de pe bonappetit.com