Trimestrul 2 din 2023 by NielsenIQ: se mențin eficiente promoțiile la băuturi alcoolice, cresc discounterii, vârf pentru comerțul online

Deși inflația decelerează, prețurile bunurilor de larg consum au crescut în medie cu 19,3% în cel de-al doilea trimestru al anului, iar volumele au scăzut cu 2%. După mai mult de patru trimestre consecutive de inflație, consumatorii au devenit mult mai calculați și pragmatici cu cheltuielile și cumpără mai puțin ori caută mai des prețurile mici ale mărcilor private, ale magazinelor de discount sau ale produselor la promoție”, se arată într-un comunicat dat publicității la începutul lunii septembrie 2023 de către filiala română a companiei lider mondial în studii despre consumatori, NielsenIQ. În ceea ce privește categoria specifică a vinurilor, compania nu furnizează în comunicat date, dar am considerat că merită reținute, totuși, câteva aspecte care ar putea caracteriza și comerțul cu vinuri:

Publicitate
Domeniul Bogdan

eficiența promoțiilor a scăzut pentru toate macro-categoriile de produse, cu excepția băuturilor alcoolice, ale căror promoții au avut o eficiență de 77,1% în Q2 2023 (față de 76,6% în Q2 2022);

– 32% dintre consumatorii globali afirmă că au început deja să cumpere mai degrabă de la magazine de tip discount (cea mai mare creștere, de 26,3%) și achiziționează de preferință produsele la promoție;

Publicitate
IWCB

băuturile alcoolice au crescut în comerțul online cu 25,2% (în timp ce băuturile non-alcoolice au înregistrat o creștere de 21,3%). Deși piața de e-commerce nu mai înregistrase fluctuații semnificative de la finalul pandemiei, vârful creșterii valorice a acestei piețe a fost atins în trimestrul 2 din 2023;

– o metodă prin care consumatorii români fac față inflației este îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor (trendul ascendent al mărcilor private se menține și în Q2, când cota lor de piață a câștigat încă 0,7 puncte față de anul trecut, acest segment reprezentând acum 19,3% din totalul pieței de larg consum de la noi din țară). Produsele de tip private label din categoria de produse non-alimentare au înregistrat cea mai impresionantă dinamică în acest trimestru, fiind în creștere cu 2,7 puncte (deși mărcile proprii continuă să crească în importanță în România, ne situăm încă sub media europeană, unde acestea reprezintă 32.7% din totalul vânzărilor)

(Imaginea din deschiderea articolului este una din arhiva companiei Nielsen, din anii 1940)