“Treasures of the East” scoate la iveală: Oltenia pierde cel puțin 6 milioane euro anual din cauza lipsei brandului de gastronomie, potrivit platformei Economie rurală

“Gastronomia locală lipsește din pachetele turistice ale Olteniei, iar regiunea pierde sute de mii de turiști anual. Oltenia pierde anual aproximativ 6 milioane de euro pentru că nu are o identitate gastronomică distinctă”, arată un comunicat de presă al platformei Economie rurală, partener al proiectului “Treasures of the East” care se derulează în 24-26 octombrie la Craiova. Proiectul, parte din demersurile de consacrare a muncipiului în calitate de capitală gastronomică est-europeană inițiate în 2024 de platforma WeAreRomania / YOU ARE WELCOME (din care și publicația Vinul.ro face parte), aduce anul acesta în fața media și a publicului local câteva premiere absolute: nu doar 13 crame expozante și 22 de producători locali, ci și trei concursuri – de vin, bere și brânzeturi – la care judecători sunt vizitatorii. Pe lângă acestea, programul de conferințe destinate profesioniștilor reunește pentru schimb de experiențe reprezentanți ai organizațiilor de turism din Republica Moldova, ai Asociației Profesioniștilor din Vin din Bulgaria și ai comunității de afaceri HoReCa din Craiova. O analiză mai amănunțită a lipsurilor care caracterizează Oltenia gastronomică în momentul de față – dar și soluții specifice –  puteți găsi în continuare, așa cum au fost prezentate în comunicatul de presă original.

Ce îi lipsește Olteniei pentru a-și consolida poziția ca brand regional prin prisma gastronomiei?

  • Un produs clar care să poată fi „vândut” turiștilor: preparate-fanion, produse locale (brânzeturi, vinuri, dulcețuri) cu rețete și denumiri standardizate. Chiar dacă ele există, sunt puțin cunoscute, mai ales pentru că nu au fost prezente la evenimente de profil și nici nu au fost comunicate în presă. Cele cinci județe ale Olteniei au, în total, 41 de produse atestate tradițional: Vâlcea – 24, Gorj – 8, Mehedinți – 3, Olt – 3, Dolj – 3.
  • O poveste și o identitate comună la nivel de regiune.
  • Experiențe “cumpărabile” – pachete tematice de 2–3 zile; calendar anual cu 4–6 evenimente majore; micro-evenimente lunare; infotripuri; tururi la producători (vizite, degustări, ateliere).
  • Rețea și distribuție alcătuită din reprezentanți ai pensiunilor, restaurantelor, cramelor, micilor producători; rute semnalizate (hărți, indicatoare); parteneriate cu turoperatori; marketplace regional.
  • Poveste coerentă pentru presă, ambasadori regionali, tururi de presă, colaborări cu ghiduri/ food media.
    Parteneriate public–private constituite din experți, reprezentanți ai consiliilor județene, OMD-uri, jucători din domeniul HoReCa, producători, jurnaliști; buget și mecanism de microgranturi.

Un brand comun se bazeză pe personalizări distincte, la nivelul județelor

Fiecare județ se poate poziționa distinct, la nivel regional, astfel încât să ofere o experiență diversificată, adresată turiștilor interesați de natură, munte, patrimoniu material și imaterial, oenoturism, turism urban, turism rural etc. Gastronomia locală este atributul care trebuie să completeze această ofertă, astfel încât regiunea să nu fie ocolită de fluxurile de turiști gastronomici care alimentează economii locale în alte părți ale țării. Am făcut pași importanți până acum, iar cu fiecare ediție organizată la Craiova lărgim cercul actorilor locali care ni se alătură”, afirmă Carmina Nițescu, fondatoarea Winesday.ro, membră We Are Romania și co-organizatoare a festivalului „Treasures of the East”.

“Treasures of the Est” pune bazele unui eveniment regional est-european care expune atenției gastronomia din zonă

Lipsa identității gastronomice costă Oltenia scump, dar nu este un handicap permanent. Cu viziune și colaborare, regiunea își poate valorifica imensul potențial nefructificat: gastronomia poate deveni motor de creștere economică, sursă de mândrie locală și magnet pentru turiști’’, declară Cezar Ioan, cofondator We Are Romania și fondator al site-ului Vinul.ro. 

„Treasures of the East” este un eveniment de interes internațional ce pune bazele unui hub regional de vinuri care atrage profesioniști din industria vinului din partea de sud-est a Europei (Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bulgaria, Republica Moldova), țări alături de care dorim să construim „o voce comună” și alături de care să facem cunoscute lumii vinurile și produsele Europei de Est. În premieră, festivalul aduce în atenția publicului mai multe concursuri: „Wines of the East“, „Beers of the East” și „Cheeses of the East”.

Publicul din Oltenia va avea ocazia să deguste vinuri de la 13 crame din România, dar și de la producători din Bulgaria și Republica Moldova.

Dintre acestea, opt crame sunt din Oltenia: Crama Olterra, Crama Oprișor, Domeniul Drăgași, Domeniile Sâmburești, Domeniile Vînju Mare, Stațiunea de Cercetare Banu Mărăcine, Vinaltus, Vinarte. Alte cinci crame sunt din alte zone ale țării: Budureasca, Crama 3 Conace, Crama de Piatră, Davino și Domeniul Bogdan.

Potrivit comunicatului, la standul Economie Rurală vor fi expuse bunătăți de la 16 producători locali: șapte sunt producători din Oltenia — Brânză de Horezu, Ca Altădată, Cooperativa Biruința Olteniei, Stâna de Vaideeni, Curentu, Delicii de Vaideeni și Ferma de Bere – Antica; alți nouă producători provin din diferite regiuni ale țării: ARCA, Curtea Culorilor, Casa Ghizdeanu, De Colțești – Torockoi, Lactate Țarina (cu Brânza de Țaga), Lacto Sinelli (Brânză de Teaca), Manufactura de Brânză, Miedăria și Ținutul Călimanilor.

Pentru prima dată, în Craiova sunt expuse peste 20 tipuri de brânzeturi locale din România și din Oltenia

,,Sunt onorată să prezint cea mai premiată brânză românească la nivel internațional — Brânza de Horezu —, dar și brânza unor producători harnici din comuna vâlceană Vaideeni (Stâna de Vaideeni). La evenimentul We Are Romania din vara acestui an, am spus că Oltenia este slab reprezentată din punctul de vedere al produselor cu atestare tradițională. Venim cu o noutate: un singur producător din Vâlcea are 13 produse atestate tradițional, iar «Cârnații din Topor» sunt în faza finală pentru atestarea IGP. Producătorul este AVI-GIIS (brand «Ca Altădată»). În județul Vâlcea (județul în care locuiesc eu), o comună reușește să fie model de urmat din punctul de vedere al economiei rurale. Pe 25 octombrie, la Craiova, doi dintre producătorii care expun produse sunt din comuna Vaideeni (Delicii de Vaideeni și Stâna de Vaideeni)”, afirmă Raluca Dumitrana, fondatoarea platformei Economie Rurală.

Pe lângă crame, vor fi prezenți și alți producători locali, precum: Codrul Boieresc, Eliada — ulei de măsline, Ferma Dacilor, La Horincie — Premium Boutique Distillery, Liceul de Industrie Alimentară Craiova (LIA), Turnul Berarilor.

Festivalul “Treasures of the East” este organizat de platforma We are România. You are Welcome, alături de Craiova, capitală Gastronomică Est- Europeană și Ramada Plaza Craiova, în parteneriat cu Corteva Agriscience și cu spijinul ialoc, FNDA – Federația Națională a Degustătorilor Autorizați și Stația Rombeer. Partener de Hidratare: Aqua Carpatica. Parteneri media: Vinul.ro, Cosmin Dragomir, Gastroart, Winesday.ro, Winesday App, Economie Rurală, G4Food, Trends by HRB, Horeca Insight, Winelover România. 

Programul complet al evenimentului poate fi consultat aici:

Contacte de presă pentru platforma Economie rurală: Raluca Dumitrana, PR Manager, Telefon: 07222782651; Email: raluca@economierurala.ro