VINARIUM a ridicat ștacheta pentru premii din 2022, pentru a consolida relevanța medaliilor

8 Mari Medalii de Aur (93-100 puncte), 309 Medalii de Aur (89-92,9 puncte) și 68 Medalii de Argint (85-89,9 puncte) – acesta este “bilanțul prețios” al ediției 2022 a VINARIUM, printre primele concursuri internaționale de vin care au aplicat noua grilă de premiere, mai severă, a Organizației Internaționale a Viei și Vinului (OIV). “Mă interesează să se înțeleagă că noile praguri de medaliere, mai ridicate, sunt dureroase anul acesta – multe vinuri nu au obținut media pentru aceste noi praguri –  dar sperăm ca acest refresh să ajute la păstrarea numărului de medalii în termeni neinflaționiști”, a declarat PDG-ul concursului, Cătălin Păduraru, pentru Vinul.ro. Lista completă a rezultatelor VINARIUM poate fi consultată pe site-ul evenimentului.

Cătălin Păduraru aduce în permanență noi argumente pentru promovarea vinului românesc

VINARIUM 2022, derulat la Constanța, a pus și Dobrogea sub reflector

Cei aproape 50 de jurați ai concursului – care au evaluat în total 1.299 de probe din 16 țări, înscrise de 194 de operatori (187 producători și 7 importatori / negocianți) – au avut anul acesta ocazia să cunoască mai îndeaproape regiunea viticolă și turistică Dobrogea. La welcome dinner și la prânzuri, ca și în cursul vizitelor fizice, au fost degustate vinuri de la Via Viticola Sarica Niculițel, Navigo, Trantu (foarte implicată în derularea programului), Hamangia, Darie, Vlădoi, Viișoara și Rasova, iar la plecare, la aeroport, oaspeții au cunoscut brandul Legendary Dracula.

“Este foarte important să semnalăm rolul deosebit de important pe care l-au jucat partenerii VINARIUM pentru această ediție”, spune Cătălin Păduraru. Anul acesta, partenerului principal CORTEVA Agriscience i s-au alăturat ca parteneri Tehno Art Inox, Aqua Carpatica, Winebook, Smurfit Kappa, FAN Courier, Da Bacco, IPPU Packaging, Creative Impact, Constantin Photography, Master Graphic Media – MGM, Gastrotech / Stolzle, Samsung, Fusion Design Studio, Simacek, Helios, AutoSchunn, Mercedes Benz (mașina oficială a evenimentului). Parteneri instituționali au fost Asociația Degustătorilor Autorizați din România (ADAR) și Centrul Național de Cercetări Științifice pentru Siguranța Alimentară, iar parteneri media: Vinul.ro și Revista Fermierului.

Reamintim, concursul este organizat sub egida OIV și VINOFED, Federația internațională a marilor concursuri de vin, iar observatori din partea forurilor internaționale au fost: președintele VINOFED, Fernando Gurucharri (Spania), Richard Pfister (Elveția, din partea OIV) și Anne Meglioli (Italia, secretar general al Federației Internaționale a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Vin – FIJEV).

Aproape 85% dintre probe au punctat peste 85

752 de probe au fost înscrise la VINARIUM de către 107 producători din România, după cum se arată într-un newsletter dat publicității de către organizatori, care detaliază și palmaresul național: 3 Mari Medalii de Aur (37,5% din total), 180 de Medalii de Aur (55,3% din total) și 39 Medalii de Argint (57,4% din total). Raportat la rezultatele generale, 29,5% dintre medalii au fost adjudecate de crame românești. “Chiar dacă scorul minim pentru Medalia de Argint, potrivit regulilor OIV, a fost de 85 puncte, din cauza restricționării potrivit căreia doar 30% din numărul total de probe pot fi medaliate, cel mai mic punctaj pentru un vin premiat cu Argint a fost, de fapt, 88,33 puncte”, precizează organizatorii VINARIUM – care arată că 84,3% din totalul probelor înscrise au primit peste 85 puncte, un nivel ridicat al calității. În ceea ce privește România, în 641 de vinuri din cele 752 înscrise de la noi au obținut punctaje peste 85. Potrivit datelor puse la dispoziție de organizatorii VINARIUM, România a avut în 2020 un consum de vin de 3,9 milioane de hectolitri – aproximativ 1,7% din totalul global – și un consum de 23,5 litri pe cap de locuitor, adică locul 13 în lume. 

Investiția VINARIUM în neurofeedback deschide noi căi obiective de evaluare a vinurilor de înaltă calitate

Cu ajutorul unei investiții în hardware care a depășit 10.000 de euro și cu voluntariatul evaluatorilor, ediția 2022 a VINARIUM a fost prilejul unei cercetări a activității cerebrale a degustătorilor în timpul activității, cu ajutorul unor căști speciale puse pe capetele acestora. “Este primul concurs din lume care încearcă să dubleze degustarea tradițională conștientă, derivată dintr-un construct social asupra vinului, cu măsurarea directă a activității creierului”, spune Cătălin Păduraru. El subliniază, în newsletterul dat publicității după concurs: “Prin asumarea responsabilității asupra acestui proces inovativ, VINARIUM își continuă misiunea de a pune fundația celor mai obiective tehnici de ierarhizare a vinurilor de înaltă calitate. Neurofeedback-ul măsoară corelațiile dintre evaluarea “mediată conștient”, prin educație, și gradul de satisfacție neurocerebrală înregistrat prin căști; verifică similaritățile și diferențele de satisfacție între profesioniști și novici și anticipează o nou cale, alternativă, de evaluare – cu indicii puternice de obiectivitate”.