Oana Stan, Domeniul Bogdan: consumul european de vinuri BIO crește solid, România urmează trendul

Un studiu realizat pe piețele din Germania, Franța și Marea Britanie de compania IPSOS la comanda organizatorilor Salonului Millesime BIO de la Montpellier și dat publicității în ultimul trimestru al anului 2021 arată care sunt trendurile de consum pe această categorie. Reamintim că Millesime BIO este cel mai mare târg de profil BIO din lume, ajuns la aproape 1.500 de expozanți pe ediție și cu peste 7.000 de vizitatori profesioniști (achizitori) din peste 50 de țări. Un alt asemenea studiu mai fusese realizat în 2015, așa încât se pot vedea conturate niște evoluții în timp, iar rezultatele pot fi interesante și pentru industria românească de profil, având în vedere oportunitățile de export dar și posibilele tendințe ale pieței locale. Am discutat informațiile cu Oana Stan, director de marketing al celui mai mare producător de struguri BIO (și biodinamici) din România, Domeniul Bogdan, din Dobrogea.

Publicitate
Telna

Avem consumatori din ce în ce mai educați și mai curioși

– Oana, cum apreciezi principalele concluzii ale studiului publicat de Millesime BIO și în ce măsură crezi că se aplică ele pieței de consum din România? Dar pieței de producție? Te rog să le iei pe rând pe cele mai importante.

În primul rând, dacă tot pornim de la Millesime BIO, aș vrea să notăm că organizatorii au 30 de ani de experiență și este, cu siguranță, locul cel mai reprezentativ la nivel mondial pentru prezentarea vinurilor BIO (și nu numai a vinurilor). Așadar, concluziile cercetării comandate de ei ar trebui să ne intereseze mult: prima este că avem de-a face cu un consumator european din ce în ce mai “verde”, cu preocupări legate de mediu – dacă în 2015 71% dintre cei chestionați se declarau interesați de viitorul planetei, în 2021 vedem că sunt 81%. Să adăugăm aici și deciziile strategice la nivel european – Green Deal – privind trecerea la o economie mai sustenabilă, neutră cu mediul până în 2050, care a impulsionat și va mai impulsiona și în continuare conștientizarea acestor aspecte de către publicul general și de către producători și comercianți. Mai vedem și că este în creștere interesul consumatorilor chestionați de a cunoaște originea produselor alimentare (77%, cu 2% mai mulți decât la precedentul studiu). 63%, adică aproape două treimi (o creștere cu 6%) apreciază că BIO = cel mai bun pentru sănătatea lor. Aceeași proporție, cu aceeași cifră de creștere, se înregistrează și în ceea ce privește disponibilitatea respondenților de a plăti mai mult pentru produse care contribuie la conservarea mediului – iar aici aș nota eu că vorbim în primul rând de educație, de conștiință, și nu doar de puterea de cumpărare! Valabil pentru toate cele trei țări în care s-a derulat cercetarea. Aproape jumătate dintre respondenți (48%) declară că achiziționează des produse BIO, iar creșterea aici e de 11% față de cercetarea anterioară.

Publicitate
IPPU

Amatorii de vinuri BIO înțeleg calitatea și sunt dispuși să plătească mai mult pentru ea

– Cum arată consumatorul european (din țările studiate) de vinuri BIO și cât sunt ei dispuși să cheltuiască pe așa ceva? Ce-i motivează, unde consumă?

Iarăși e foarte interesant: deși studiul din 2021 relevă o scădere a numărului europenilor care au consumat vin în ultimele 6 luni (73%, față de 82% în 2015), totuși consumul de vin bio crește: 29% îl includ acum în obiceiurilor lor de consum, față de 17% în 2015. În Franța, creșterea e de aproape 100% – 36% consumă regulat vinuri bio în 2021, față de 17% în 2015. Este și impresia noastră, aici, în România: avem de-a face cu o creștere constantă și continuă.

– Chiar, ce categorii de consumatori ați putea creiona voi pentru România? Le ce rezonează ei, unde consumă, când și cu ce frecvență? Avem aici o bază solidă. sau viitorul pe termen scurt al vinurilor BIO românești e mai degrabă legat de piețele de export?

În concordanță cu tendințele descoperite de studiul Millesime BIO, și în România, cel puțin noi, la Domeniul Bogdan, observăm o pondere mai mare a consumatorilor tineri sub 35 de ani, cu studii superioare, din mediul urban, cu venituri peste medie (antreprenori, profesii de top, profesii liberale, artizani, freelanceri, artiști). Natural și sănătos este un stil de viață, este o educație pe care o transferă copiilor, este motivul susținerii unor cauze sociale. Sunt foarte activi în sustenabilitate (reciclare, consum de resurse etc). Grija pentru mediu și comunitate este o preocupare constantă. Sunt oameni care nu epatează, nu sunt “flashy”, care se remarcă și se reprezintă prin ceea ce fac.

Evident, ne bucură – viitorul arată bine! Sigur că nu putem să ne comparăm cu vestul Europei – acolo amatorii de vinuri bio cheltuiesc în medie aproape 14 euro pe o astfel de sticlă, cu aproape 3 euro mai mult decât pe un vin convențional. Aș numi prețurile mai scăzute drept un mare avantaj al nostru – astfel, consumatorul autohton are posibilitatea să acceseze vinurile bio și să se convingă de calitatea lor. Iar pe măsură ce educația, legislația și comunicarea la nivel european cu privire la sustenabilitate își vor face tot mai mult simțită prezența, sunt convinsă că și acest argument – al sustenabilității, al eticii – va apropia consumatorii tot mai mult de vinurile bio. Din punctul meu de vedere acesta este viitorul.