Primăvara lui 2024 vine cu vești bune pentru amatorii și profesioniștii domeniului culinar și pentru pofticioși, în general, dar și mai ales pentru toți cei interesați de explorarea, de (re)conectarea cu tradițiile românești și de valorificarea acestora: vom avea un Campionat național de zacuscă. Anunțul a fost făcut de către organizator, prolificul jurnalist culinar Cosmin Dragomir, autorul volumelor “Curatorul de zacuscă” și “Colecționarul de sarmale”. Campionatul face parte dintr-un proiect mai vast de promovare a gastronomiei naționale prevăzut pentru 2024, ale cărui detalii urmează să fie anunțate. Pentru producătorii de zacuscă interesați, preînscrierea se va face face prin completarea unui formular la http://cosmindragomir.ro/campionat sau prin e-mail, la adresa: cosmin.dragomir@gastroart.ro .
Miza Campionatului de zacuscă e promovarea unui produs purtător de identitate națională
“În timp ce ajvarul sau chiar lutenitsa balcanice (produse asemănătoare zacuștii la nivel de aspect – nr) beneficiază de recognoscibilitate mondială, zacusca autohtonă pare a fi mai mult un produs care, atunci când e exportat, are ca piață de desfacere majoritară diaspora românească”, sintetizează Cosmin Dragomir unul dintre motivele care au stat la baza organizării primul Campionat de zacuscă. “Cred că avem nevoie de astfel de concursuri, care își propun ca, pe lângă stabilirea unor clasamente de calitate în funcție de proprietățile organoleptice ale preparatelor, să promoveze elemente ce pot constitui identitatea gastronomică națională”, mai anunță organizatorul.
Concursul se va desfășura pe trei categorii, în funcție de capacitatea de producție, și pe mai multe subcategorii care sunt determinate de ingrediente: clasică, cu pește, cu ciuperci, cu alte legume șamd. Organizatorii nu acceptă decât mostre de la producători autorizați și care comercializează produsele în cel puțin un magazin.
Federația Națională a Degustătorilor Autorizați va asigura evaluarea imparțială a zacuștilor înscrise în Campionat
“Îmi doresc ca rezultatele acestui concurs să devină un instrument important de marketing și de promovare și, în special, un element diferențiator la raft. Semnalistica noastră aplicată pe ambalaj înseamnă garanția calității și recomandarea profesioniștilor pentru clientul final”, a mai explicat organizatorul.
Potrivit comunicatului, inițiativa face parte dintr-un parteneriat de mai lungă durată al lui Cosmin Dragomir cu FNDA (Federația Națională a Degustătorilor Autorizați din România), cei care se vor și ocupa de jurizarea preparatelor din concurs conform standardelor internaționale.
Evaluarea se va face pe baza unei fișe ce conține criterii de diferențiere similare celor de la degustările profesioniste de alte produse alimentare, după modele standardizate la nivel european și adaptate la specificitățile produsului examinat. Juriul va fi format din membri ai Federației Naționale a Degustătorilor Autorizați (care vor fi nominalizați de către conducerea acesteia atât pentru recepția și depozitarea probelor, cât și pentru comisiile de jurizare), dar și din (alți) specialiști din domeniul HoReCa – chefs, somelieri, bloggeri și jurnaliști culinari șamd. Se vor acorda și medalii, pe care producătorii au posibilitatea să le aplice ulterior pe ambalaje și pe etichete, pentru a se promova prin calitatea recunoscută de către evaluatori profesioniști independenți.