„Niciodată nu ai o a doua șansă să creezi o primă impresie”, spunea Coco Chanel. E valabil și pentru vinuri. Lansarea unui vin nou e complexă (la o scară mai mică, desigur) ca lansarea unei rachete: pregătirile durează mai mult decât lansarea propriu-zisă iar problemele trebuie prevăzute și rezolvate dinainte să poată apărea. De anticiparea și calcularea corectă a momentului depinde nu doar soarta „cosmonauților” (în cazul nostru a lichidului din sticlă), ci o investiție costisitoare din urmă și, uneori, chiar viitorul companiei. Am stat de vorbă pe acest subiect cu consultantul cramei Vinex Murfatlar la lansarea gamei Hora Murfatlar – Marius Dinu. Cu o experiență de două decenii în domeniu, a colaborat anterior cu crame precum Vincon, Tohani, Casa Olteanu, Viile Sudului – Intervitt Zimnicea, Murfatlar și altele.
Marius Dinu, te-ai ocupat în mod direct sau indirect de cea mai recentă lansare de vinuri – Hora Murfatlar, de la Vinex Murfatlar? De ce, de când, cum?
– Implicarea a fost în mod direct – începând de la identificarea oportunității intrării în piață sub o identitate proprie, nu așa cum se derulase activitatea firmei în trecut – ca prestator de servicii pentru alți producători de vin – și până la elaborarea strategiei! Colaborarea a demarat în decembrie 2016 și se derulează pe mai multe rute – de la definirea identității, conturarea gamelor din punct de vedere sortimental și din punct de vedere vizual (alcătuirea unui brief pentru creația etichetelor), creionarea unor fluxuri și proceduri comerciale, până la implementarea unui soft integrat care să gestioneze întreaga activitate (costuri ferme, achiziții de materii prime, vânzări, rapoarte standardizate etc). Nu în ultimul rând, am elaborat liniile pe care se va realiza site-ului companiei, am identificat valorile companiei – care au fost comunicate parțial prin logo; a fost conturată politica comercială și, în final, au fost ofertați partenerii din retail și International Key Accounts (IKA). La acest moment, suntem prezenți atât în retailul tradițional cât și în IKA, urmând ca acoperirea la nivel național să se realizeze până la începutul anului viitor !
Seamănă această lansare cu vreo alta la care ai fost parte / martor? Prin ce? Și care au fost provocările specifice ale acestui proiect?
Am considerat că a apărut o oportunitate nouă pentru vinurile din această regiune. Iar Vinex Murfatlar, chiar dacă este o cramă mai mică, de familie, se identifică (inclusiv prin numele companiei – dar mai ales prin expertiza de viticultură și vinificație în regiune) cu Denumirea de Origine Controlată. Principala provocare a fost să reprezentăm acest nume într-o manieră calitativă și într-un interval de preț atractiv pentru consumatorii care apreciază vinurile “de Murfatlar”.
Responsabilul de politica comercială al relansării cramei de la Cernavodă vorbește despre businessul întemeiat de Panait Trantu ca despre reprezentantul firesc al podgoriei Murfatlar și anunță patru noi lansări de game pentru următorul an.
Dincolo de concept, sticlă, etichetă (imaginea fizică și conținut), ce se ascunde în spatele succesului sau insuccesului unor noi vinuri, din punct de vedere comercial? Până la clientul final, cum aleg (sau nu) partenerii comerciali să preia un vin spre redistribuire? Mă refer la cazul de față.
– Succesul implică mai mulți pași, pe care nu-i poate sări nici un producător – de la exploatarea specificului de consum (soiuri, categorii de zahăr, prețuri), aspect vizual specific segmentelor de consum, conturarea identității de cramă, conturarea identității de brand și în final înnobilarea efortului prin intermediul unor vinuri de nișă specifice cramei și formatoare de opinie, tendințe etc. Orice producător care abordează diferit piața va suporta consecințele, cu timpul.
După gama HORA, cât de departe în viitor ați proiectat viitorul portofoliului cramei Vinex Murfatlar?
– Portofoliul Murfatlar va acoperi, în viitor, de la medium în sus, toate segmentele de consum! Hora – medium, cu lansare în vara 2017; Noblesse – medium plus, cu lansare în toamna 2017; Horeca premium – o gamă scurtă, cu lansare în primăvara 2018; premium de retail – cu lansarea în primăvara lui 2018; și frizzante – medium, tot în primăvara lui 2018.