Cu bucurie salutăm intrarea uneia dintre cele mai mari operațiuni vitivinicole românești, Jidvei, în “jocul” nostru prin care încercăm să arătăm – și să oferim exemple de urmat – că vinul românesc “face bine” nu doar la propriu (investiții, calitate crescândă a produselor, succes comercial) ci și la figurat – dar la fel de concret – anume prin binefacere adusă societății, în general. Prezentarea de mai jos, redactată de reprezentanții grupului Jidvei și completată cu o introducere și intertitluri aparținând redacției Vinul.ro, arată mai multe detalii.
Prima pepinieră privată din România de după 1989, un pas pentru viitor
Sustenabilitatea este o preocupare constantă pentru Grupul Jidvei, iar dezvoltarea economică și socială bazată pe principiile durabilității, cât și pe protecția mediului înconjurător stau la baza modului în care a fost construit acest business. Jidvei înseamnă trei generații care scriu, de peste 20 de ani, frumoasa poveste a vinului din Podgoria Târnave. Ca business de familie, obiectivul principal este ca generațiile viitoare să poată experimenta resursele naturale de care ne bucurăm și noi azi.
Jidvei este o companie integrată, pentru care dezvoltarea economică durabilă și producția responsabilă reprezintă priorități importante, de aceea în anul 2005 a înființat prima școală privată de viță-de-vie din România. Pepiniera reprezintă locul în care Jidvei produce materialul săditor viticol cu valoare biologică ridicată în cantitatea necesară realizării noilor plantații, astfel că strugurii folosiți pentru producerea vinului provin doar din propriile plantații viticole.
Reducerea emisiilor de carbon, a consumului de apă și valorificarea reziduurilor
De asemenea, Jidvei s-a angajat să îmbunătățească continuu procesele de producție, să reducă emisiile de carbon și să păstreze resursele naturale. Principalele obiective ale leadership-ului constau în strategii prietenoase cu mediul: responsabilizarea socială cu privire la importanța agriculturii durabile; restabilirea echilibrului natural prin sprijinirea diversității și limitarea intervenției chimice, gestionarea produselor secundare din viticultură (70% din materialul lemnos este tocat și utilizat ca îngrășământ natural și sursă de humus, iar 30% ca sursă de energie), gestionarea durabilă a apei (reducerea cantității de apă utilizată la tratamentele fitosanitare), adaptarea sectorului viticol la schimbările climatice (înființarea de plantații cu soiuri rezistente la stres climatic).
O componentă majoră a proiectului de modernizare a cramei Bălcaciu, demarat în anul 2019, a reprezentat-o valorificarea reziduurilor obținute în urma presării strugurilor (biomasa) prin centrala de gazeificare – coloana de distilare folosește aburul produs din peleții de corzi, asigurând întregul consum de energie termică și electrică pentru această cramă. În scopul unei dezvoltări durabile și pentru a reduce cantitățile de substanțe chimice utilizate la tratamentele pentru combaterea bolilor și dăunătorilor, în cadrul fermelor viticole, au fost amplasate stații de demineralizare a apei și de corecție a pH-ului.
Cel mai mare producător de vinuri cu Denumire de Origine Controlată din România și deținătorul celei mai mari plantații viticole aflată într-un singur areal din Europa, 2.500 de hectare, Jidvei este unul dintre primii producători la nivel mondial care folosit dopuri 100% bio (reciclabile) pentru vinurile produse.

Abordarea actuală a companiei constă în „vița-de-vie – nimic nu se pierde”, o abordare unică și inteligentă în aplicarea tehnologiilor orientată nu numai spre performanță, ci și ca un proces durabil cu potențial estetic și cultural. Aceasta face parte dintr-un set de valori esențiale: respect pentru vița-de-vie și pentru pământ, respect pentru ceilalți și pentru comunitățile în care ne desfășurăm activitatea.
Educație pentru viitor: burse de studiu și premii pentru copiii cu rezultate deosebite
Nu putem vorbi despre sustenabilitate fără a discuta de implicarea în viața comunității. În vara anului 2010, a fost fondată Asociația Jidvei – Viitor prin Educație, deoarece am considerat că una dintre cele mai importante și solide investiții pe care le putem face este în oameni. Asociația și-a orientat cu preponderență eforturile către activități și programe de susținere a grădinițelor din zonă, acordarea de burse de studiu pentru copii și tineri provenind din medii defavorizate sau din familii cu venituri reduse, cât și burse și premii pentru elevii și studenții cu rezultatele excepționale în plan școlar. Asociația Jidvei -Viitor prin Educație încurajează, susține și promovează performanța în orice domeniu și asigură suportul financiar necesar pentru diverse activități culturale și sportive. Pentru că viitorul înseamnă educație.
Păstrarea tradițiilor: singurul festival de folclor cu susținere privată, “Strugurele de Aur”
Grupul Jidvei a pus întotdeauna în centrul activității sale respectul pentru tradiție și comunitate, iar toate acestea și-au regăsit expresia în Festivalul Național de Folclor „Strugurele de Aur”. Inițiat în anul 2001, este singurul festival de folclor cu susținere privată din țară, un eveniment de prestigiu care s-a impus, de-a lungul timpului, prin rigurozitate și profesionalism, dar și prin amploarea organizării, devenind un punct de referință pentru evenimentele de profil la nivel național. Acest festival s-a născut din dorința de a contribui la păstrarea și promovarea valorilor spirituale românești și din convingerea că tinerii talentați care aduc în fața publicului adevărate comori de cântec tradițional și port popular trebuie susținuți, încurajați și promovați.
Donații pentru spitalul din Blaj, promovare pentru produse românești
În contextul generat de panedemia Covid-19, în cadrul companiei am încercat să transpunem în fapte concrete grija pentru cei de lângă noi. Astfel, Jidvei s-a alăturat eforturilor medicilor și a donat Spitalului Municipal din Blaj trei incubatoare tip YP – 90 A pentru nou-născuți prematur. Deoarece totul începe cu primii pași și doar investind în tinerele generații, în sănătatea și în educația lor, ne putem asigura că România are un viitor mai bun, mai senin.
De asemenea, pe lângă măsurile implementate pentru siguranța angajaților, consumatorilor și partenerilor, am considerat firesc să ne alăturăm altor companii și branduri românești. Prin intermediul campaniei „Pe primul loc e România”, am dorit să subliniem importanța afacerilor românești care au susținut și susțin comunitățile din care provin și să îndemnăm consumatorii să aleagă produse românești.
Drumul vinului și un castel revitalizat și deschis publicului
Pentru a susține și mai mult micii producători și dezvoltarea durabilă a afacerilor acestora, promovarea produselor tradiționale și a locurilor cu potențial cultural și turistic, Jidvei s-a implicat ca membru fondator în cadrul activițății Asociației „Țara Vinului”, o inițiativă a Consiliului Județean Alba. Pentru a parcurge zona delimitată de localitățile Gârbova și Cetatea de Baltă, a fost înființat „Drumul vinului”, un proiect turistic de cunoaștere a celor mai importante zone viticole din județul Alba. Traseul parcurge locuri de interes peisagistic, istoric și cultural, pe o distanță de 200 km, fiind semnalat prin panouri speciale, de-a lungul cărora sunt evidențiate valorile naturale, culturale și de mediu, inclusiv semnalarea plantațiilor viticole și a exploatărilor agricole (individuale sau asociate) deschise publicului.
Considerăm că vinul este o poveste despre istoria și tradițiile locurilor din care își trage seva și pe care le dezvăluie cu fiecare picătură. Vinul însoțește povestea Castelului Bethlen-Haller din Cetatea de Baltă, devenit simbol de preț al Jidvei. Printr-un proces amplu de restaurare, început în anul 2003, castelul a fost readus la lumină și reașezat în patrimoniul cultural al comunității și al României.

Castelul Bethlen-Haller se poate vizita de marți până duminică, în cadrul celor trei tururi ghidate care încep la orele 11:00, 13:00, și 15:00. Costul unui bilet este de 25 lei/persoană și reprezintă modul prin care fiecare vizitator contribuie la păstrarea farmecului acestui loc.
Redactor: Tamara Timofti