Unul dintre subiectele importante dar mai puțin vizibile ale evenimentului “Vinuri și bucate dobrogene”, organizat anul acesta la Tulcea, în perioada 18-20 octombrie, la restaurantul “La Liman” de pe Faleza Tulcea, îl constituie Organizația de Management al Destinației (OMD) din municipiu. Însăși existența OMD, cu intensificarea eforturilor de comunicare ale acestei organizații, a fost unul dintre factorii favorizanți deosebit de importanți pentru decizia organizării reuniunii în acest municipiu. Tocmani de aceea am dorit să ne aplecăm asupra subiectului: este foarte important ca audiența noastră (mai ales cea profesională, pentru care inspirația de la Tulcea poate fi relevantă) să cunoască existența și obiectivele ACESTEI OMD, iar mecanismul OMD-urilor, în general, este important să fie cunoscut și implementat oriunde se poate, la nivel național, ca unul dintre cele mai importante mijloace legale de dezvoltare a turismului la noi în țară. Am stat de vorbă cu gazda pentru “Vinuri și bucate dobrogene”, Adrian Gemănaru, managerul locației “La Liman” și membru al OMD Tulcea – organism creator și curator al brandului turistic al municipiului „Tu și Tulcea”. Regăsiți în continuare clarificări legale despre funcționarea OMD-urilor, ca și detalii despre organizația respectivă din Tulcea.
Ce zice legislația despre Organizațiile de Management al Destinației?
Am extras câteva elemente din cadrul legal, pe care îl puteți accesa aici. Obiectivele OMD, indiferent de nivel, sunt reprezentate, printre altele, de: creșterea notorietății brandului turistic de destinație, creșterea duratei sejurului/turist și creșterea numărului de turiști din destinație într-un an.
În îndeplinirea obiectivelor, OMD-urile, indiferent de nivel, îndeplinesc următoarele activități:
a) coordonează procesul de realizare și implementare a brandului destinației;
b) coordonează și implementează strategia de dezvoltare și marketing turistic al destinației;
c) colaborează cu celelalte organizații de management al destinației în vederea armonizării strategiilor de marketing;
d) integrează și coroborează datele statistice la nivelul destinației;
e) realizează cercetări de piață și studii în domeniul turismului;
f) colaborează cu celelalte instituții competente la corelarea strategiei de marketing turistic cu strategia de dezvoltare turistică;
g) contribuie la formarea resurselor umane din turism;
h) cooperează cu organisme similare la nivel național și internațional pentru promovarea și creșterea atractivității destinației turistice;
i) atrage fonduri naționale și europene prin diverse mecanisme financiare disponibile, rambursabile și nerambursabile, pentru dezvoltarea programelor turistice;
j) intră în parteneriate cu alte destinații apropiate geografic sau tipuri de produse turistice, piețe-sursă pentru creșterea competitivității regionale a destinației.
OMD Tulcea își propune transformarea muncipiului reședință de județ în destinație, în loc de punct de tranzit
– Ce este OMD Tulcea, când și cum a luat naștere, din cine este format, cine se mai poate adăuga, cine-l conduce din punct de vedere operațional și ce-și propune această organizație, concret?
Adrian Gemănaru: OMD Municipiul Tulcea și-a obținut avizul legal de la MEAT pe 29 decwmbrie 2023, devenind astfel primul OMD din județul Tulcea, al 5-lea din Dobrogea și al 20-lea din România. Acesta a luat naștere după o serie de întâlniri și dezbateri cu mediul de afaceri din HoReCa și a reușit să coaguleze încă de la început interesul a 23 de membri fondatori (8 unități de cazare, 8 restaurante și cafenele și 7 organizatori de excursii cu barca în deltă).
– Care este aria de preocupare, “raza de acțiune” a OMD Tulcea – la nivel geografic și la nivel de tipuri de stakeholders?
Adrian Gemănaru: Teoretic, acest OMD se ocupă de promovarea și dezvoltarea destinației turistice “Municipiul Tulcea”, însă în realitate “raza de acțiune” depășește granițele UAT-ului. Cu alte cuvinte, misiunea noastră comună este să facem din Tulcea o destinație turistică, și nu un oraș de tranzit, așa cum e în prezent. Turistul are suficiente motive să vină la noi, să descopere în tihnă și cu răbdare orașul, să viziteze atracțiile de neratat (muzeele, acvariul, monumentul, Ciuperca etc) după care să plece spre Delta Dunării, spre Munții Măcin, spre Gura Portiței și spre satele multi-etnice din județ.
Cum se finanțează OMD Tulcea și cum sunt alese proiectele
– De unde este finanțat întregul aparat de resurse umane al OMD Tulcea și proiectele acestuia?
Adrian Gemănaru: În primul rând, din bugetul local, conform legislației în vigoare. Pentru a deveni OMD local, așa cum este cel de la Tulcea, legea îți impune un buget minim de 30.000 euro, acesta fiind asumat în totalitate de municipalitate. În completarea acestuia este taxa de promovare colectată de la unitățile de cazare de pe raza orașului – în cazul nostru în jur de 30.000-40.000 euro. Cotizația membrilor este una modică – de 500 lei/an.
– Cum sunt decise / alese proiectele OMD Tulcea? Care au fost / sunt prioritățile urgente și care sunt cele de termen mediu-lung?
Adrian Gemănaru: Toate proiectele sunt decise în întâlnirile cu membrii OMD-ului. Iar bugetul, lista de investiții și calendarul de acțiuni a fost votat în Consiliul Director. În acest an, construim practic totul de la zero: un brand turistic nou, cu o identitate vizuală asociata; vectori de marketing (pagina de Facebook, cont de Instagram, aplicație de mobil – care are și o versiune web www.tusitulcea.ro, pliante, hărți și brosuri) etc. De la anul, focusul se va muta din ce în ce mai mult pe promovarea destinației prin toate mijloacele posibile (online și offline).
– Ce ați reușit să faceți până acum și ce mai aveți pe listă? Pe ce termen sunt proiectele voastre? Și cum măsurați gradul de realizare al acestora – cum se măsoară succesul? Voi ca organizație, dar și de pildă tu, personal, la nivelul business-ului pe care îl administrezi.
Adrian Gemănaru: Gradul de reușită este dat de obicei de indicatorii de performanță: număr de turiști, media de înnoptare, grad de ocupare, cifră de afaceri șa. Însă în egală măsura știm și-n ce context trăim. Pandemia, dar mai ales războiul din țara vecină, au afectat considerabil industria HoReCa. Nu există stabilitate și nici predictibilitate. Așa că tot ce ne rămâne este să muncim, să fim uniți și serioși, să construim temeinic și să ne punem speranța că lucrurile se vor reașeza și că Tulcea va deveni o destinație turistică importantă pe harta turismului românesc, fiindcă potențial există, dincolo de ce ne putem imagina.
Cine sunt “curatorii” OMD Tulcea și cine participă la asociere
Potrivit lui Adrian Gemănaru, OMD Municipiul Tulcea este un proiect inițiat de Primăria Municipiului Tulcea, adoptat în CL Tulcea și realizat prin implicarea antreprenorilor din sectorul HoReCa. Scopul este unul comun: dezvoltarea turistică a orașului Tulcea și a întregii zone. Procesul de înființare OMD Tulcea a început în septembrie 2023 și a fost finalizat în aprilie 2024 prin obținerea personalității juridice. Organizația este formată din reprezentanți ai autorității locale și administratori de firme locale care activează în turism sau domenii conexe (restaurante, hoteluri, cafenele și agenții de turism). În OMD pot intra operatori din turism sau entități cu personalitate juridică dornice să dezvolte activitatea acesteia.
Din punct de vedere operațional, OMD Tulcea este condusă de Alexandru Filip, ca manager, misiunea acestuia fiind crearea unui brand turistic pentru Tulcea prin organizarea de evenimente, crearea identității vizuale și administrarea Organizației din punct de vedere juridic, contabil și financiar.
Președinte al Asociației este Ștefan Ilie – Primarul Municipiului Tulcea.
Finantarea este asigurată de la bugetul local, de cotizația membrilor și din taxele colectate de hotelieri – acea taxă de 1%.