Federația Națională a Degustătorilor Autorizați din România (FNDA) a anunțat printr-un comunicat de presă organizarea primului concurs de salamuri și mezeluri din țara noastră, în datele de 11-12 noiembrie 2024, în Sala Cuza a Hotelului Unirea din Iași. Evenimentul – care prefațează demersul mai amplu de promovare a culturii gusturilor „Vin la cultură” – are ca scop pe de-o parte evaluarea generală a calității produselor provenite din marea industrie de profil din zona de manufactură, iar pe de altă parte este un prilej de discuție între membrii breslei și specialiști străini în vederea creării unei asociații profesionale cu ghiduri și reguli comune de producție (dincolo de cele obligatorii legal) care să conducă, eventual, la un brand de țară al României în acest domeniu. 
Putem vorbi despre „salumeria românească”, precum în cazul Italiei ori Franței?
„Când vine vorba despre brânzeturi italienești sau franțuzești, despre salumeria italiană sau cea spaniolă, oricine este cât de cât familiarizat cu aceste categorii de produse alimentare are o imagine despre ce înseamnă aceste cuvinte chiar și atunci când nu se discută produse specifice, în detaliu: practicile producătorilor din aceste țări au determinat formarea unei percepții pozitive – de calitate și diversitate – în cadrul opiniei publice internaționale. Sigur că la formarea acestei percepții a contat enorm istoria și tradiția acestor tipuri de produse în respectivele țări, la fel cum a contat și exigența consumatorilor interni – dar dincolo de tradiție și exigență a existat și un efort conștient al producătorilor de a clarifica fiecare dintre subcategoriile de produse, astfel încât variațiunile gustative în cadrul fiecărei subcategorii să nu fie șocant de diferite pentru un public internațional”, spune Marian Timofti, președintele FNDA.
Marian Timofti a explicat – și asta vor face și specialiștii străini invitați la Iași să evalueze salamurile și mezelurile românești și să conferențieze – că nu este vorba de o uniformizare a rețetelor, ci dimpotrivă, de încuraja producătorii să experimenteze, dar având grijă să păstreze autenticitatea gusturilor pentru fiecare denumire de produs tradițional, așa încât de pildă „șunca țărănească”, „mușchiul țigănesc” ori alte produse cu tradiție de la noi să aibă, pe lângă calitățile nutritive și conformitatea cu reglementările sanitar-veterinare, și o recognoscibilitate a gustului în cadrul aceleiași denumiri indiferent de producător, astfel încât acest ansamblu de reguli, denumiri și gusturi să contribuie la o percepție general pozitivă, de prestigiu, pentru întreaga categorie de salamuri și mezeluri din România.
Timofti a arătat pentru Vinul.ro că este nevoie de o colaborare a producătorilor în vederea stabilirii unor reguli comun acceptate pentru producerea și pentru comunicarea corectă a fiecărei categorii de produse de tradiție cu potențial de diferențiere pozitivă pentru țara noastră – dacă industria autohtonă dorește să proiecteze către publicul intern și internațional o „imagine de încredere, de originalitate și de autenticitate” a produsului românesc.
Medaliații concursului de salamuri și mezeluri, ca și de la „Cupa importatorilor de vin”, anunțati în deschiderea Festivalului „Vin la cultură”
Concursul de salamuri și mezeluri românești și conferințele fac parte dintr-un festival mai amplu de promovare a culturii gusturilor derulat la Iași în noiembrie 2024 – „Vin la cultură”, desfășurat la Palatul Culturii. Acesta va include o expoziție cu degustare pentru publicul larg, precum și primul concurs de vinuri din soiuri românești în care juriul este format din importatori ai acestor vinuri pe diferite piețe externe („Cupa importatorilor”). Rezultatele acestor două concursuri în premieră vor fi anunțate public la evenimentul de deschidere a festivalului, în 22 noiembrie.
Concursul și conferințele de la Iași având ca subiect salamurile și mezelurile vor avea ca participanți specialiști români și străini, reprezentanți ai autorităților relevante în domeniu (atât pe partea sanitară cât și pe partea de administrație publică locală și regională cu responsabilități în promovare), public consumator și reprezentanți ai mass-media și comunicatori în rețelele sociale. Întregul eveniment este inspirat de grupul de reflecție pentru promovarea gastronomică a României WeAreRomania / YOU ARE WELCOME.





