A doua ediţie a Conferinţei VITICON a reunit peste 180 de specialişti din domeniul vitivinicol

Cea de-a doua ediție a Conferinței Viticulturii Românești – VITICON 2020, organizată pe 24 februarie, la Poiana Brașov, de către Agricover, unul dintre principalii jucători din agribusiness-ul românesc, a reunit peste 180 dintre cei mai performanți viti-vinicultori, alături de specialiști și reprezentanți ai celor mai mari companii producătoare de tehnologii și soluții integrate pentru protecția plantelor.

Pe parcursul celor două sesiuni de discuții moderate de Cătălin Păduraru, expert piața de vin și președinte VINARIUM International Wine Contest, au fost discutate schimbările aduse de reforma Politică Agricolă Comună (PAC) în sectorul viticol, tendințele pieței la nivel național și European, dinamica pieței de vin în România, cele mai inovatoare tehnologii pentru creșterea productivității și, nu în ultimul rând, au fost prezentate soluțiile specializate de finanțare și de creștere a producției pentru un sector viticol competitiv.

Obiectivul comun – construirea unui brand viticol pentru România

Sunt încântat să constat că această conferință a devenit o tradiție și a căpătat forța necesară pentru a reuni într-un număr atât de mare viticultori, producători de vin, reprezentanți ai cramelor, oenologi și experți din lumea vinului. Reușim astfel să ne apropiem de un obiectiv comun, acela de a construi împreună un brand viticol pentru România. Chiar dacă mai sunt mulți pași de făcut, consider că primul a fost parcurs cu succes. Am convingerea că ne vom aduna și mai mulți, iar autoritățile vor înțelege și vor sprijini concretizarea demersurilor noastre pentru a putea afirma cu mândrie că pe acest teritoriu se produce vin încă de acum 7.000 de ani”, a spus Cătălin Păduraru.

El a mai adăugat că ar fi benefic pentru piaţa vinului românesc ca specialiştii din domeniu şi cramele să creeze o strategie comună, care să facă din România o forţă, aşa cum sunt alte ţări care au o suprafaţă viticolă mai mică decât noi. „Poate că ar trebui să urmăm exemplul Germaniei să ne unim în a avea idei fundamentate, comune, pe care să le prezentăm administraţiei centrale şi care să nu mai poată fi sub nicio formă refuzate. Germania este o forţă, dar avem exemple şi de la ţări mai mici, cu suprafaţă viticolă mai mică decât România (182.000 ha). Gândiţi-vă la Australia (160.000 ha) care are doar la export 2 miliarde de euro, plus piaţă internă, spre deosebire de piaţa românească ce abia ajunge la 500 de milioane de euro, inclusiv importurile„.

Imaginea de ansamblu a vinului în România a fost prezentată într-un studiu realizat de Nielsen

Nielsen România a prezentat în cadrul conferinţei un studiu despre imaginea de ansamblu a vinului în România şi atitudinea consumatorilor faţă de piaţa băuturilor alcoolice. Conform studiului, doar 25% dintre români sunt siguri că un vin scump își merită prețul, 32% aleg un vin mai scump doar atunci când se întâlnesc cu colegii de muncă, iar 30%, când sărbătoresc un eveniment important. Recompensa şi statusul sunt cele care îl determină pe consumator să aleagă un vin mai scump.

În preferințele de consum, vinul câștigă teren în fața berii și a băturilor alcoolice tradiționale cu 13% în 2019, față de 12% în 2018 și 2017. În 2019 vinul alb a fost prima alegere a consumatorilor, iar vinul roșu a pierdut volume importante în favoarea rose-ului. Băutorii de vin în cantităţi mari sunt şi băutori de bere în cantităţi mari; aceştia ar alege mai des vinul dacă ar şti să îl aleagă corect. În continuare, vinul demidulce este favoritul consumatorilor la nivelul total al pieței, inclusiv mass-market, însă s-a conturat o creștere semnificativă și pentru vinul sec. Primul criteriu al consumatorului când alege un vin este tipul de vin, urmat de culoare.

Consumatorul trebuie să aibă informaţia în momentul cumpărării, la raft sau în meniu, pentru a face alegerea corectă

Consumatorii se împart în trei categorii: heavy consumers – pasionaţi de vin, studiază, se consideră cunoscători, cărora prietenii le cer sfatul pentru alegerea unui vin; medium consumers – au şanse mari să fie atraşi către vin prin informare şi educare, deşi nu sunt neapărat cunoscători sau pasionaţi; light consumers – nu cunosc prea multe despre vinuri, nu îşi planifică să înveţe şi nici nu l-ar bea des.

În privinţa barierelor pentru alegerea vinului în locul altor băuturi alcoolice, consumatorii simt că au nevoie de mai multe cunoştinţe despre cum să aleagă corect un vin, preferă o concentraţie mai mică de alcool şi îl asociază cu mai puţine ocazii de consum. Pentru a trece de aceste bariere, consumatorul trebuie ajutat să înveţe mai multe despre vin, într-o manieră facilă şi prietenoasă, prin evenimente de degustare, recenzii online despre vinuri, crearea de conţinut online interactiv. Cel mai important, acesta trebuie să aibă acces foarte uşor la informaţie, ideal în momentul cumpărării (la raft, în meniuri – despre proiectul Vinuri cu puncte puteţi citi aici). În ce privește ambalajul, piața este dominată de cel din sticlă, iar cantitatea preferată în România este de 0,75 litri, conform datelor de retail audit Nielsen.

Companiile de tehnologii din agribusiness au prezentat soluţii pentru susţinerea producţiei

Cele mai importante companii de tehnologii din agribusiness – Adama, Bayer, Corteva, Intermag, SummitAgo – au fost prezente și au vorbit despre soluțiile eficiente de scădere a costurilor de producție la hectar și despre cele mai noi și performante tratamente pentru cultura de viță de vie.

VITICON 2020 și-a desemnat și un câștigător în urma unei degustări de vinuri ad-hoc, cei doi reprezentanți ai Cramei Ur din Bihor, Ur Sigismund și Ur Zsigmond, tată și fiu, urmând să aibă parte de o experiență unică oferită de către Agricover, o excursie pe drumul vinului, în Franța.