Vinitaly 2025: Peste 97.000 de vizitatori, din 130 de țări. Cei mai mulți achizitori veniți din SUA, Germania și Marea Britanie, trei piețe-țintă pentru vinul italian

Sute de pahare cu vin și prosecco au ”inundat” străzile Veronei, între 6 și 9 aprilie, cu prilejul celei de-a 57-a ediții a Vinitaly.

Desfășurat la centrul expozițional Veronafiere, târgul a reunit un total de 97.000 de vizitatori și un procent de profesioniști internaționali care se ridică la 33% din total: peste 32.000 din 130 de țări, în creștere cu  7% față de evenimentul de anul trecut. Cei mai mulți profesioniști implicați în procesul de achiziție provin din primele trei piețe-țintă pentru vinul italian: Statele Unite (+5%), Germania (+5%) și Regatul Unit, în timp ce China a înregistrat o scădere (-20%).

Mulți vizitatori au sosit la expoziție din țările europene, în special din Franța (+30%), Belgia (+20%) și Olanda (+20%). Elveția (10%) și Japonia (+10%) au fost, de asemenea, în topul prezenței. Prezența din Canada și Brazilia a fost stabilă. Rezultatul este unul important având în vedere contextul complicat de majorarea tarifelor în SUA și tensiunile geopolitice globale. Piața s-a arătat pregătită să abordeze noile provocări, iar producătorii vor să rămână competitivi, în pofida volatilității evidente.

În plus, la târgul de anul acesta, promovarea enoturismului a fost un element central, cu focus pe modul în care vinul poate fi integrat în experiențe turistice autentice și sustenabile. Având în vedere oferta generoasă a Italiei în sectorul enoturismului și numărul mare de vizitatori străini la târg, promovarea unor destinații precum Toscana sau Piemonte nu poate decât să impulsioneze sectorul.

Centrul istoric al Veronei, scena evenimentelor dedicate vinului italian

Vinitaly and the City, evenimentul dedicat iubitorilor de vin prezenți la târg, organizat în centrul istoric al Veronei, a vândut peste 50.000 de bilete de degustare, cifră similară anului 2024, deși s-a încheiat cu o zi mai devreme.

Străduțele Veronei au fost neîncăpătoare pentru mulțimile dornice de distracție în serile târgului. Magazinele specializate de vinuri, ca cele din lanțul Signorvino, restaurantele și cluburile au organizat seri cu muzică live și degustări pentru turiștii sosiți la Verona special pentru târg, cât și pentru localnicii iubitori de vin. Inclusiv vitrinele magazinelor de haine sau bijuterii erau decorate cu sticle de vin și simboluri ale târgului, lucru pe care l-am remarcat și apreciat și la ediția de anul trecut.

Vinitaly: Un brand solid și un ambasador al vinului italian la nivel mondial

Așadar, și prin această ediție, Vinitaly își consolidează poziția în rândul evenimentelor de business și devine din ce în ce mai internațional. Este în continuare un punct forte central pentru viitorul vinului italian și o platformă de dialog și comparație în care sunt implicate peste 4.000 de companii din sector, precum și asociații comerciale și instituții naționale și europene. În premieră, doi comisari europeni au efectuat vizite oficiale la Vinitaly: Christophe Hansen (Agricultură și dezvoltare rurală) și Olivér Várhelyi (Sănătate).

Vinitaly 2025 a reflectat o industrie în transformare, deschisă către inovație și adaptare la noile tendințe de consum, consolidându-și rolul de platformă esențială pentru promovarea vinului italian pe scena internațională.

Verona și-a confirmat statutul de capitală europeană a vinului și datorită oficialităților care au anunțat în timpul Vinitaly inițiative noi și eficiente de susținere a lanțului de aprovizionare. Pe lângă cei doi comisari europeni, la eveniment au participat miniștri și alți oficiali, transmițând un semnal foarte pozitiv într-un moment în care claritatea, coeziunea și viziunea strategică sunt vitale.

Potrivit organizatorilor, platforma digitală Vinitaly Plus a facilitat 20.000 de întâlniri de afaceri, dublu față de ediția precedentă, demonstrându-și eficiența în conectarea producătorilor cu cumpărătorii internaționali.

”Vinitaly este astăzi mai mult ca niciodată un atu strategic în vremuri de schimbări atât de mari. Expozanții și profesioniștii au fost mulțumiți de agendele aglomerate ale întâlnirilor, fapt ce evidențiază rolul central al evenimentului în ascultarea piețelor și promovarea vinului italian la scară globală”, a conchis directorul general al Veronafiere, Adolfo Rebughini.

Viitorul industriei în contextul noilor tarife anunțate de SUA

„Vinitaly 2025 se încheie ca o ediție de succes în care lumea vinului italian și a exprimat din nou un sentiment de unitate și capacitatea de reacție, chiar și în fața dificultăților inițiale asociate cu introducerea taxelor americane”, susțin organizatorii. „Vinitaly apare ca un brand solid, capabil să ofere lumii vinului un răspuns la nivel de sistem la contextul internațional”.

În ceea ce privește Statele Unite ale Americii, între 5-6 octombrie 2025, va avea loc cea de-a doua ediție a Vinitaly SUA, iar vinul italian are strategii clare pentru această piață, potrivit reprezentanților târgului: ”Continuăm să construim o relație solidă și de lungă durată cu consumatorii americani, care au fost întotdeauna în fruntea succesului exporturilor noastre”.

Comisarul european Oliver Várhelyi a subliniat importanța sectorului vitivinicol italian în contextul global. El a participat la conferința „Perspective pentru sectorul vitivinicol și importanța sa într-o alimentație sănătoasă și echilibrată și ca piatră de temelie a patrimoniului cultural și alimentar al Europei”, organizată de Ministerul Agriculturii.

„Vinul întruchipează o tradiție europeană de mii de ani”, a spus Várhelyi. Și aici, în splendidul oraș Verona, vinul datează din antichitate. Deși producția de vin italiană este o dezvoltare mai recentă, se mândrește deja cu 60 de ani de istorie și a devenit astăzi un fenomen global. Sunt aici pentru a afla mai multe despre această lume și despre contribuția pe care o aduce Italia ca leagăn al dietei mediteraneene”, a declarat comisarul, care a vorbit în timpul dezbaterii și despre importanța furnizării de informații corecte cu privire la consumul de alcool.

Noutăți: Vinitaly Tourism și tendințe emergente pe piața vinului, precum vinurile 0% alcool și cele BIO

Noutățile Vinitaly de anul acesta au inclus lansarea secțiunii Vinitaly Tourism, formatul special axat pe turismul vitivinicol, și prezentarea unor tendințe emergente, precum vinurile fără alcool și vinurile bio. Aceste inițiative au adus un plus experienței târgului, confirmând astfel poziția Vinitaly drept un eveniment care nu doar prezintă jucătorii din sector, ci și anticipează noi traiectorii.

Este pentru prima dată când Vinitaly a inclus oficial vinurile „NoLo” în programul său. În plus, Vinitaly 2025 a pus accent pe inovație și educație, organizând sesiuni precum „Zero Alcohol and Market Expectations” și „Technology 0.0: Production and Innovation in Comparison”. Au fost abordate aspecte legate de producția și inovația în domeniul vinurilor fără alcool, reflectând adaptarea industriei la noile cerințe ale pieței. Totodată, multe crame italiene și-au prezentat noile linii „green”, axate pe reducerea amprentei de carbon și practici viticole regenerative.

Ce am mai remarcat la ediția de anul acesta, în urma discuțiilor cu reprezentanții cramelor: tot mai mulți producători promovează soiuri italiene mai puțin cunoscute (Fiano, Pecorino, Nerello Mascalese, Timorasso) pentru a oferi ceva diferit pe piețele externe. Această tendință este aliniată cu dorința consumatorilor de experiențe noi și inedite și vinuri cu personalitate.

Următorul Vinitaly este programat în perioada 12-15 aprilie 2026.