Crame de Top: Predare de ștafetă în management și vinificație la SERVE, la 30 de ani de la înființare

Vinul.ro lansează proiectul intitulat ”Crame de Top”, în cadrul căruia vrem să prezentăm publicului nostru o imagine de ansamblu a peisajului cramelor din România, reflectată în realizările lor de pe parcursul întregului an 2024. Am invitat cramele să răspundă câtorva întrebări care ating puncte-cheie din activitatea lor: bilanțul la final de an, campania de recoltare 2024, premii obținute la concursuri naționale și internaționale, planuri de viitor. 

2024: Silviana Petre-Badea este noul Director General al companiei, iar Sabin Baniță a preluat ștafeta de vinificator principal

Anul acesta a fost un an foarte special pentru Cramele SERVE. Am împlinit 30 de ani de existență, de la momentul când Guy Tyrel de Poix împreună cu Mihaela de Poix puneau bazele primei firme private de vinuri din România : Societee Euro-Roumaine de Vins d’Exception – SERVE.

2024 este și anul care marchează predarea ștafetei managementului companiei către a doua generație de antreprenori din familie. Începând de anul acesta, am preluat responsabilitatea conducerii SERVE în calitate de director general, de la mama mea, Mihaela Tyrel de Poix, care ramane implicată în procesul de producție și în business, din rol de consultant.

Ștafeta a fost predată anul acesta și în vinificație. După 30 de ani de recolte și vinuri excepționale, Aurel Rotărescu, oenologul care a fost parte din începuturile SERVE, și-a transferat știința și pasiunea în mâinile unui tânăr oenolog talentat, Sabin Baniță, care lucrează deja alături de noi de mai bine de 5 ani. 

Campania de recoltare: Recoltă cu 55% mai scăzută decât media ultimilor cinci ani, din cauza condițiilor meteo dificile

Cum credem ca ati aflat si de la alti producatori, anul acesta a fost anul fenomenelor meteo atipice – temperaturi ridicate în martie, valuri de frig în aprilie și mai, secetă severă în iunie și iulie. Recoltarea a început mult mai devreme (pe 10 august la noi), iar recolta a fost mai scazută decât cele mai pesimiste estimari : ne închidem pe minus 55% față de media ultimilor 5 ani. Am avut inspirația și curajul să începem recoltatul foarte devreme și asta ne-a permis să obținem vinuri albe și rose așa cum își doresc consumatorii noștri : fructate și cu alcool echilibrat, sub 13%. Ne-am concentrat pe vinificarea fără extracție la vinurile roșii și pe adoptarea celor mai potrivite metode pentru a pune în valoare caracterul strugurilor, astfel încât vinurile să reflecte unicitatea recoltei din acest an. Suntem multumiți de calitatea pe care am obținut-o într-un an atât de dificil.

În prezent: Accent pe sustenabilitate, poziționarea vinului ca brand de țară și responsabilizarea consumatorului

Ne-am propus ca în următorii 5 ani Crama SERVE să devină cel mai admirat business de vinuri din România în rândul partenerilor și consumatorilor și să contribuim la poziționarea vinului ca brand de țară. Vizăm o creștere în listele on-trade de produse high-end, o cifră de afaceri mai mare în segmentul B2C și o diversificare majoră pe piețele de export. Aceste obiective se vor realiza prin investiții în vânzări și marketing, întărirea relației cu distribuitorii și consumatorii ăi inovație în producția sustenabilă.

Ceea ce ne definește și ne diferențiază este faptul că suntem un business de familie, care construiește pentru viitor. Și de aceea suntem foarte atenți să protejăm pământul și biodiversitatea lui. La cramele SERVE, filosofia de a proteja „sănătatea pământului” a fost o normalitate încă de la început și continuăm să învățăm și să aplicăm metode și soluții de sustenabilitate în viticultură, astfel încât să oferim consumatorilor vinuri de excelență pe termen lung.

Responsabilitatea este o valoare-cheie pentru noi, care merge și către consumator. Anul acesta ne-am alăturat și comunității Wine in Moderation, inițiativă europeană dedicată susținerii unui consum de vin responsabil și integrării acestuia într-un stil de viață echilibrat.

Distincții obținute la concursuri naționale și internaționale

Anul 2024 a fost bogat în participări și premii la competiții internaționale: nu mai puțin de nouă concursuri internaționale, dintre care trei organizate în România.

Mundus Vini 2024

Cuvee Alexandru 2019 Aur, Cuvee Charlotte 2018 Aur, Vinul Cavalerului Feteasca Neagra 2021 Aur

Decanter UK 2024

Cuvee Charlotte 2018 85 pct, Terra Romana Milenium Rosu 2020 bronz 89 pct, Terra Romana Cabernet Sauvignon 2021 argint 91 pct, Cuvee Guy de Poix 2018 bronz 89 pct

Concours Mondial de Bruxelles (vinuri albe & rosii) 2024

Cuvee Charlotte 2018 aur, Cuvee Guillaume 2020 argint, Terra Romana Milenium Alb 2023 86.7 pct, Terra Romana Chardonnay 2023 86.30 pct

Vinarium 2024 IWCB

Terra Romana Feteasca Neagra 2022 Argint, Vinul Cavalerului Feteasca Neagra 2021 Aur, Nasul Maestrului 2023 Argint, Nasul Cavalerului 2021 Aur, Nasul Contesei 2023 Aur, Vinul Cavalerului Feteasca Alba 2023 Aur

PDE dulce si aromat albe si rozeuri 2024

Vinul Cavalerului Chardonnay 2023 = 88 puncte, Vinul Cavalerului Roze 2023 = 87.8 puncte, Cuvee Lysandre 2023 = 87 puncte, Terra Romana Rose 2023 = 86.5 puncte, Vinul Cavalerului Riesling 2023 = 86.2 puncte, Vinul Cavalerului Feteasca Alba 2023 = 86 puncte si Premiul Special, Terra Romana Milenium Alb 2023 = 83.4 puncte

AWC Vienna 2024

Terra Romana Milenium Rosu 2020 argint 88.9 pct, Terra Romana Cabernet Sauvignon 2021 argint 89.3 pct, Terra Romana Rose 2023 aur 90.4 pct, Terra Romana Sauvignon Blanc Feteasca Alba 2023 argint 89.5 pct, Terra Romana Milenium Alb 2023 argint 87.1 pct, Cuvee Clemence 2023 89.8 pct argint

Japan Wine Challenge 2024

Terra Romana Chardonnay 2023 bronz, Terra Romana Feteasca Neagra 2022 bronz

PDE Vinul.ro 2024

Vinul Cavalerului Riesling 2023 85.6 pct, Vinul Cavalerului Feteasca Neagra 2022 aur si 89.8 pct , Terra Romana Milenium Alb 2023 aur si 90.4 pct

SMV Canada 2024 (Selections Mondial des Vins Canada)

Chevalier de Dyonis Sauvignon Blanc 2023 88 puncte

Investiții în 2024: Enoturism, procese și sisteme de lucru, revitalizarea imaginii de piață

Așa cum menționam, a fost un an de tranziție a managementului, iar acest proces a adus cu sine o mobilizare semnificativă de energie și resurse. Am investit în adaptarea proceselor și sistemelor de lucru și în revitalizarea imaginii în piață atât către partenerii distribuitori, cât și către consumatori.

Un pas important a fost decizia, luată în vara acestui an, de a deschide porțile cramei noastre în sezon (mai – octombrie) pentru orice client aflat în zonă în timpul săptămânii. Ne dorim să oferim vizitatorilor o experiență autentică de „țară a vinului” în Dealu Mare. Este mai mult decât o simplă degustare; este o invitație de a descoperi povestea vinurilor noastre, de a interacționa direct cu locul unde sunt create și de a înțelege pasiunea și respectul pentru pământ care stau la baza fiecărei sticle de vin SERVE.

Provocări: Modificările legislative, fenomenele meteo extreme, reticența în consum

Pe lângă fenomenele meteo atipice, care au afectat puternic recolta de struguri, am resimțit în piață o reticență în consum, datorată, spunem noi, nesiguranței generale. In business, provocările au fost amplificate și de modificările legislative (introducerea SGR-ului, modificările de salariu minim pe economie, e-factura, SAF-T).

Încercăm să le navigăm pe toate adaptându-ne, învățând în permanență: în vie, adoptăm soluții pentru a o face mai rezistentă unor condiții de climă extremă, ne alegem momentul lucrărilor adaptat situației și  încercăm să valorificăm cât mai bine unicitatea fiecărei recolte.

În piață, ne adaptăm modul de abordare a canalelor de distribuție pentru a ne calibra cu nevoile și preferințele în evoluție ale consumatorilor: continuăm să avem în focus HoReCa, zona unde se găsesc cei mai mulți dintre clienții noștri și pentru care vom continua să creăm un portofoliu consistent de vinuri premium, fără să ignorăm potențialul de penetrare către noi clienți pe care îl are retailul. Deschiderea cramei pentru vizitatori în sezon (mai-octombrie) și investițiile în promovarea experiențelor de oenoturism au avut de asemenea un impact pozitiv.

În viitor: Investiții în sustenabilitate, extinderea exporturilor, acțiuni de promovare a zonei Dealu Mare

Vom continua să inovăm în zona de sustenabilitate: ne dorim ca atât metodele culturale, cât și cele de vinificație, să aibă un minim impact asupra mediului, iar asta nu se poate fără să fim permanent la curent cu tehnicile și metodele cele mai moderne. Suntem în legătură cu colegi români și consultanți din alte țări, importăm tehnici și metode, studiem intern, testăm și îmbunătățim continuu atât în vie, cât și în cramă, astfel încât să oferim experiența unui vin făcut cu meșteșug, respect și înțelegere pentru terroir-ul nostru.

Ne vom concentra, de asemenea, pe extinderea canalelor de vânzare DTC (direct-to-consumer) și de export. În momentul de față, vinurile SERVE sunt listate în cele mai bune locații din România și câteva din Europa. Suntem prezenți în peste 840 de restaurante din țară și avem și o amprentă semnificativă în retailul local. Totuși, observăm că atât consumatorul român, cât și cel străin sunt din ce în ce mai interesați de experiențe inedite legate de vin, dorind să vadă via și crama, să aibă contact direct cu produsul și să înțeleagă modul în care acesta este făcut. Suntem încântați să îi primim în vizită și să le oferim astfel de experiențe. Vom investi în extinderea zonei de vânzare directă la cramă și în dezvoltarea experiențelor directe la cramă, pentru a face vinul cât mai accesibil.

Intenționăm să ne implicăm în continuare în acțiuni de promovare a zonei viticole Dealu Mare, alături de alți producători. Ne dorim să creăm un obicei de consum în oenoturism, astfel încât Dealu Mare să devină o alternativă la Valea Prahovei pentru bucureșteni.

Ne propunem diversificarea piețelor de export în Europa Centrală și de Est, pe lângă piețele în care exportăm deja. Credem că vinul românesc poate deveni un adevărat brand de țară pentru România și vom continua să colaborăm cu alți producători care împărtășesc aceleași valori și viziune pentru a-l poziționa și promova atât pe piața internă, printre consumatorii autohtoni, cât și pe piețele internaționale.

Tendințe pe piața vinului în 2025: Schimbarea comportamentului de consum, digitalizare accelerată, ascensiunea cererii de experiențe personalizate

Tendințele în 2025 vin din nevoia de adaptare la provocările cu care se confruntă industria vinului atât în România, cât și la nivel global. Aș menționa: 

  • Atât la nivel global, cât și în România, crește importanța practicilor sustenabile și ecologice în viticultură. Consumatorii devin din ce în ce mai atenți la impactul produselor asupra mediului, cer vinuri realizate responsabil, ceea ce va duce și la creșterea producției de vinuri organice și naturale. De asemenea, schimbările climatice vor continua să afecteze regiunile viticole prin temperaturi extreme, secetă și fenomene meteo imprevizibile. Acestea nu doar că influențează calitatea recoltelor, dar ne obligă să inovăm și să adaptăm tehnicile de viticultură pentru a asigura sustenabilitatea pe termen lung.
  • Schimbarea comportamentului de consum va continua să țină producătorii alerți: de la dilemele legate de preferințele și obiceiurile de consum ale generației Z până la preferința în creștere pentru vinuri ușoare, versatile, simplu de înțeles. Toate acestea vor continua să îi facă pe producători să exploreze noi produse și tehnici de vinificare.
  • Pe de o parte, observăm o tendință clară către digitalizare și vânzări directe către consumatori (DTC). Experiențele de cumpărare online, combinate cu o poveste captivantă despre produs și locul de origine, vor fi cruciale. Vom investi în continuare în platforme digitale și în crearea de experiențe directe la cramă, pentru a întări legătura dintre consumatori și povestea vinului nostru.
  • Pe de altă parte, vedem că experiențele personalizate, vizitarea cramelor, degustările ghidate și evenimentele tematice devin tot mai populare. Și noi vom dezvolta mai multe inițiative în zona de oenoturism, pentru a oferi vizitatorilor ocazia de a descoperi Dealu Mare și vinurile noastre într-un mod autentic.
  • Contextul economic incert la nivel global și la nivel național poate afecta cererea de produse premium, cum sunt vinurile, atât pe piața internă, cât și pe piețele de export. De asemenea, costurile mai mari din vie, energie și transport vor continua să pună presiune pe marjele de profit.

A răspuns pentru Vinul.ro Silviana Petre-Badea, Director General SERVE Winery