Am fost într-o vizită la Agricola în Bacău și sunt în măsură să-ți descopăr o față a industriei alimentare românești pe care sigur n-ai mai văzut-o vreodată. Avertisment: acest text este nerecomandat veganilor și este lung! Acest fapt fiind stabilit clar, te rog să procedezi la lectură!
Stai liniștit, “n-o s-o forțez prea tare” – vei putea ajunge până la finalul textului. Chiar ar fi bine s-o faci.
Vârful eisbergului la Agricola, în Bacău: adolescenți la cratiță pentru “Gustul viitorului”. De fapt, pentru viitorul lor!
Te-ai duce vreodată la o cină pregătită de adolescenți? Nu?!? Ei, bine, îți spun eu că ar trebui! Mai ales dacă ei sunt dornici să facă asta și sunt “mentorați” de unul dintre cei mai renumiți chefi ai României – Cezar Munteanu – în cadrul unui proiect intitulat “Gustul viitorului“. Acesta e finanțat de Grupul Agricola cu scopul de “a crește generațiile viitoare de profesioniști în arta culinară” (…) deoarece “gastronomia este un domeniu complex și solicitant, care presupune muncă, sacrificiu și perfecționare continuă”, iar “în lipsă de contexte în care tinerii să poată descoperi frumusețea și prestanța domeniului, acesta este în pericol de a-și periclita imaginea”, consideră inițiatorii. Care mai arată cum “copiii talentați și dispuși să își asume acest domeniu sunt demotivați și descurajați din cauza lipsurilor din sistemul de învătământ: fără laboratoare dotate și pregătire adaptată la nevoile contemporane, ei nu au o șansă reală de a-și construi un viitor. Prin urmare, Asociația Agricola, alături de Chef Cezar Munteanu, și-a asumat asigurarea unui mediu propice prin care 20 de tineri din clasele de bucătari ai Liceului Economic Ion Ghica din Bacău să poată evolua la nivelul următor pentru o șansă la titlul de maestru-bucătar”.
Recunoașterea – motor pentru viitoarele succese
Am participat la cina de gală (apropo, a fost realmente un regal!) gătită de 11 dintre acești adolescenți, la restaurantul Green Park din Bacău, și i-am văzut pe copii mândri și bucuroși (realmente până la lacrimi de emoție și fericire – cel puțin într-un caz) că pot demonstra măiestrie și perseverență și că pot obține recunoașterea sinceră din partea unor adulți responsabili și importanți (printre cele 160 de persoane prezente la dineu s-au numărat proprietari de restaurante, oameni de afaceri, reprezentanți de top din administrația locală și regională, jurnaliști). Unora dintre micii bucătari această experiență deja le-a schimbat viața, după propriile afirmații. Le-a oferit un model viabil pentru întreg restul vieții lor – iar constatarea faptului că ei conștientizează asta i-a făcut și pe unii adulți din audiență să se emoționeze până la lacrimi (sussemnatul e inclus).
“Gustul care face bine” – mai mult decât caritate prin simpla donație: soluții strategice pentru comunitate, pe termen lung
Dincolo de “vârful eisbergului” – cina de gală “Gustul viitorului” – am descoperit la Bacău un alt proiect al Asociației non-profit „Agricola – neam de gospodari”, înființată anul acesta: “Gustul care face bine”. Acesta își propune remedierea unei probleme reale la nivel regional – și anume alimentația copiiilor din Secția de Pediatrie a Spitalului Județean de Urgență din Bacău. “Când un copil se îmbolnăvește, întreaga familie este afectată, iar în contextul unei boli alimentația este foarte importantă în procesul său de recuperare. Acestea este motivul pentru care Asociația Agricola se implică prin dotarea cantinei cu utilaje moderne de gătit, prin schimbarea modului de prezentare și de servire a mâncării și prin redefinirea preparatelor servite, alături de același Chef Cezar Munteanu”.
Viziunea Asociației este că “responsabilitatea socială este mai mult decât un act de caritate sau o simplă donație. Presupune asumarea implicării în găsirea de soluții strategice prin care comunitatea, în ansamblul ei, să se poată dezvolta coerent pe termen lung”.
De unde până unde atâta responsabilitate socială?
“Cine mănâncă împreună, rămâne împreună!”. Asta e înțelepciune veche, desigur. Ce e nou este faptul că unul dintre cele mai importante grupuri de producție alimentară din România – Agricola – a “auzit” acest mesaj și vrea să-l transforme în realitate actuală. Afirmația va fi headline-ul întregii campanii de comunicare a companiei în 2020. Dar această idee e mai veche la Agricola, care a participat la eforturile de dezbatere și impunere a unei Zile naționale a gastronomiei – văzută ca element de identitate națională, prosperitate durabilă și coeziune socială, nu doar ca simplu act fiziologic.
De ce acest headline? În urma unui amplu studiu realizat împreună cu BrandTailors la nivel național, Agricola a dezvoltat – în colaborare cu agenția WOPA – o campanie creativă de comunicare care să promoveze mult mai mult decât produsele Grupului – și anume o idee care preocupă tot mai mult societatea românească în ansamblul ei și reîntoarcerea la vechile adevăruri, care și-au probat valabilitatea în milenii.
“Cine mănâncă împreună rămâne împreună” nu e doar o constatare – e un îndemn sănătos, într-o epocă în care tot mai multe familii se destramă – și, odată cu ele, însăși țesătura societății.
“În cultura românilor, a găti pentru ceilalți înseamnă mai mult decât mâncare – este o formă de manifestare a afecțiunii, a generozității și a ospitalității noastre proverbiale. Iar când se adună familia în jurul mesei îmbelșugate este un moment de liniște, bucurie și un prilej de comunicare”, afirmă Daniel Bitere, Director de Marketing al Grupului Agricola (foto sus, cu papion).
Ce stă la baza responsabilității sociale?
Responsabilitatea socială începe cu respectul față de cei din jur.
Începe cu tratarea corectă a propriilor angajați – iar despre aspectul ăsta am aflat la Bacău că Agricola este în curs de implementare a unui sistem de certificare a calității relațiilor profesionale și interumane în cadrul companiei.
Începe cu succesul unor afaceri crescute sănătos: în lipsa banilor, eforturile către îmbunătățirea societății sunt evident mai lipsite de mijloace.
O afacere de succes – Agricola are o cifră de afaceri de 150 milioane euro anual, în creștere continuă (plus 8% față de aceeași perioadă a anului trecut în primele 3 trimestre din 2019) – se bazează pe produse de calitate. Cele mai importante dintre acestea sunt: puii crescuți lent (unde compania are o cotă de 80% din piață); ouăle cu alimentație sănătoasă inovatoare (cu conținut crescut de substanțe benefice vederii și sistemului circulator); semipreparatele si produsele “ready meal” de la Europrod, în creștere continuă; salamurile de calitate recunoscută (unul din două salamuri de Sibiu consumate în România provine de a Agricola).
O scurtă paranteză pentru demontarea unui mit: puii vopsiți sau injectați cu hormoni și antibiotice
Un studiu iVox realizat anul acesta a relevat că, deși carnea de pui este cel mai consumat tip de carne din România, 9 din 10 români cred că produsele de pe piață sunt injectate cu hormoni de creștere, antibiotic și coloranți – deși legislația europeană interzice clar aceste practici. Ca unul dintre cei mai importanți jucători de pe această piață, Agricola ține mereu să demonteze această percepție greșită: alimentația puilor de aici este formată 100% din nutrețuri naturale produse „in house”. Mai mult, compania încearcă permanent informarea publicului – prin acțiunile brandului, alături de specialiști din diverse domenii (din industria alimentară animală, sociologi și psihologi, dar și medici nutritioniști) – pentru demitizarea acestor concepte, având scop final educarea oamenilor.
La abatorul de păsări, Agricola a demarat în acest an o investiție cu un total de 16 milioane de euro, care va asigura o creștere a capacității de producție cu 70%, potrivit președintelui Grupului Agricola Bacău, Grigore Horoi: “Suntem încrezători că ne vom crește și consolida poziția în piața internă, accea de jucător important în agribusiness-ul românesc”, a anunțat el.
Agricola este producătorul român care pune în coșul de cumpărături al concetățenilor cele mai multe tipuri de mâncare
Informația de mai sus a ajuns la mine prin vocea vicepreședintelui Grupului, Tatiana Cimpoeșu. Iar explicația, prin vocea președintelui: “De peste 60 de ani, Agricola face parte din familiile românilor și le este alături la masă. În prezent, oferim o varietate bogată de mâncăruri gătite sau pentru gătit: carne de pasăre, mezeluri crud-uscate și fiert-afumate, semipreparate, ready-meals, ouă proaspete și lactate. Pe de altă parte, cele mai bune lucruri se întâmplă când suntem împreună – din toate năzuințele românilor, cea în care suntem alături de familie și prieteni este cea mai des întâlnită. Într-o lume plină de tehnologie care, din păcate, mai mult ne ține departe unul de celălalt, Agricola crede în puterea oamenilor de a se strânge împreună și de a crea familii, grupuri și comunități”, a mai subliniat Grigore Horoi, președintele Grupului AGRICOLA (foto sus, dreapta).
Un pic despre contextul internațional al hranei românești
N-aș vrea să închei acest articol fără a oferi câteva elemente – care n-aș vrea să pară deloc despre vreo „conspirație mondială împotriva României”, ci pur și simplu țin de domeniul constatării evidenței. Un grup alimentar cum este cel descris mai sus trebuie să funcționeze cu succes într-o piață în care profitabilitatea e, în cel mai fericit caz, măsurată într-o singură cifră procentuală din totalul cifrei de afaceri (uneori e chiar după virgulă); are de-a face cu o concurență cu forță financiară enormă și cu operațiuni la nivel global; are de luptat cu diverse „vitregii ale sorții” (ghilimelele chiar sunt puse intenționat) de genul „bolii vacii nebune”, „gripei aviare” și „pestei porcine” – care destabilizează economii naționale chiar și mai puternice decât ale României. Este enorm de greu, iar reușita merită salutată.
Priviți acum ce se întâmplă la Agricola și prin această „lupă” a contextului internațional! Și țineți minte: cine mănâncă împreună, rămâne împreună.