Wine&food, concerte, Wimbledon, ploaie – de toate, pentru toţi la Palatul Parlamentului, în week-end-ul trecut

A fost un week-end plin la Palatul Parlamentului, unde s-a desfăşurat a treia ediţie a celui mai mare eveniment de vin şi street food din România, Wine&Street Food Festival. Vizitatorii au avut la dispoziţie, timp de trei zile, vin şi mâncare pe toate gusturile, concerte live şi memorabilul meci de tenis de la Wimbledon, pe care l-au putut urmări pe ecranul instalat la intrare.

70 de food-truck-uri şi 500 de etichete de vin

Au fost prezente crame româneşti şi moldoveneşti, distribuitori de vinuri internaţionale şi food-truck-uri alese pentru originalitatea preparatelor. Oferta a fost extrem de generoasă, am putut alege din cele 70 de food-truck-uri şi peste 500 de etichete de vin. Organizatorii au pus şi acum la dispoziţia participanţilor brăţările cu cod de acces QR, care permit cramelor să înregistreze comenzile şi să le livreze direct acasă. De menţionat reacţia inspirată a organizatorilor la ploaia din ultima zi, când au fost puse la dispoziţie, gratuit, umbrele, la poarta Parlamentului.

Consumatorii încep să cumpere tot mai avizat

La festival au participat foarte mulţi specialişti din domeniul wine&food, dar şi public dornic să experimenteze, să cunoască produsele şi să le cumpere. Nu toate cramele expozante au avut stand cu vânzare, dar cei care au avut s-au declarat mulţumiţi de volumul vânzărilor, multe rămânând fără stocuri la unele vinuri. Totodată, a fost o ocazie bună pentru crame să facă destocaje, strategie foarte bună pentru vinurile albe şi rose. Ca de obicei, preferate rămân vinurile demiseci, dar se observă o evoluţie a consumatorului către cele seci. Asta înseamnă că multitudinea de evenimente de profil au avut un rol pozitiv în educarea consumatorului la care ajunge produsul de pe raftul magazinelor de retail sau wineshop-urilor, care devine tot mai avizat şi mai selectiv.

Am stat de vorbă cu câţiva dintre prietenii Vinul.ro, care au fost prezenţi la eveniment şi ne-au împărtăşit impresii despre ediţia de anul acesta, vizitatori, tendinţe.

Fetească Neagră şi Bon Viveur 2014 – cele mai cumpărate de la Licorna

Bogdan Anghel, director de vânzări la Licorna: “Târgurile de profil sunt o oportunitate atât pentru noi, ca producători, cât şi pentru clienţi, care pot lua contact cu o gamă foarte mare de vinuri şi îşi pot educa gusturile. Printre preferatele vizitatorilor au fost Feteasca Neagră, cu care ne mândrim, apoi primul vin roşu românesc medaliat la Decanter, Bon Viveur 2014, care este un cupaj clasic de Cabernet Sauvignon şi Merlot. A mers foarte bine, am rămas fără Bon Viveur, fără Fetească Neagră, fără Tămâioasă Românească şi nu doar din stocul nostru de degustare, ci şi din stocul raftului de băuturi cu care am venit. Nu am avut discounturi, preţul a fost cel normal. Este cel mai mare târg de acest gen şi evident că vizibilitatea este maximă. Am fost la Oradea la Millesime, la Weinkeller, la Sibiu, la Braşov, la Vin la Munte. Şi la cele mici a fost interesant, deoarece ai un contact mult mai direct cu consumatorul. Aici ar fi un mic dezavantaj că vin toţi în fugă, sunt zeci de crame, deja când au ajuns la tine au degustat zeci de vinuri şi uneori e cam complicat să ajungi la ei”.

Vizitatorii sunt mai dornici să asculte povestea, nu doar să bea vin

Vasile Ghimpu, somelier Domeniile Panciu: “Ca târg, acesta este cel mai bine organizat, cel mai important, a fost mai puţină lume ca anul trecut în septembrie, lume de calitate mai ridicată. Un pic mai multă deschidere la cumpărat, oamenii mult mai dornici să ne asculte povestea, nu doar să bea. Am mers foarte bine cu vânzările, Frizzante nedegorjat a fost cel mai vândut, a fost 25 de lei la târg, la toate am dat discounturi de 10-15% sub preţul nostru de raft. Am adus vârfurile de gamă. O să participăm şi la ediţia din toamnă, bineînţeles, sperăm să vină lume mai multă. Eu aş merge la orice eveniment pentru că este vorba de promovare, chiar dacă sunt nişte costuri însemnate“.

Cuvee Experience, noua gamă de la Domeniul Bogdan, în premieră la festival

Daniel Costache, Domeniul Bogdan: “Toată lumea a fost focusată pe Chardonnay Primordial, mai ales după evenimentul vostru din Dobrogea, unde a fost în topul vinurilor albe, dar şi Cuvee-urile au mers foarte bine. Avem o nouă gamă, Cuvee Experience, în fiecare an ne dorim să oferim altă experienţă şi fie vom schimba soiurile, fie procentul unui cupaj. Avem alb – Muscat Ottonel, Chardonnay, Sauvignon Blanc, roşu – Fetească Neagră, Merlot şi Syrah, rose – Merlot şi Cabernet Sauvignon. Vinurile apar în două săptămâni, avem designul etichetelor gata. Faptul că ne ducem într-o zonă accesibilă ca şi gust a prins publicul, sunt foarte aromate, fresh, îi ajutăm să facă trecerea mai uşor. Din start am pornit de la ideea asta în conceperea gamei Cuvee Experience. Publicul a fost foarte receptiv, au fost mai puţini fiind perioada cu concediile. Neavând produsele finale, deoarece avem încă etichetele provizorii, nu am vândut nimic, am luat contacte şi urmează să îi contactăm când sunt gata de lansare.”

Foarte mulţi tineri au venit la eveniment, gusturile evoluează de la dulce la sec

Mihai Vişoiu, somelier Crama Oprişor: “Surprinzător, au fost extrem de mulţi vizitatori, la finala de la Wimbledon am remarcat câtă lume a putut să vină. Am văzut multe feţe noi, foarte mulţi tineri care au venit să afle, să descopere, să afle poveştile din spatele vinurilor, să afle de unde vine vinul. Acesta este un lucru foarte bun, îmbucurător, la fel ca şi participarea tinerilor. Să vezi atât de mulţi oameni tineri sunt dornici să înţeleagă ce înseamnă vinul de calitate. Tendinţele am observat că sunt, mai ales la cei începători, pentru vinuri uşoare, lejere, nu foarte corpolente, merg către demisec. De remarcat că au trecut de la etapa de dulce la următorul nivel, la demisec. De exemplu Zinfandelul nostru, vinificat în alb, a fost printre preferatele lor, pentru că este foarte prietenos, cu arome exotice, deşi este un vin sec. Am văzut oameni care au descoperit Merlot, care e fructat, are cireşe, fructe, tanini catifelaţi şi rămân surprinşi când le spui că este sec. Nu le vine să creadă că la un vin nu contează restul de zahăr, ci aromele pe care le are. Le-a mai plăcut din brandul La Cetate Tămâioasa vinificată în demisec, cu note de miere, fructe coapte, dar fresh, uşor citrică

Festivalul a fost reprogramat din mai în iulie şi a fost impecabil organizat

Andreea Lica, Via Viticola Sarica Niculiţel: “Îmi sunt foarte dragi organizatorii şi vreau să punctez că e greu să organizezi un târg în iulie, când majoritatea pleacă în concediu. Organizezi târgul în mai, se reprogramează în iulie, deja lucrurile se schimbă. Aceasta este “the big issue”. Organizarea a fost, ca de obicei, impecabilă, a şi plouat azi, s-au organizat cu umbrele. Noi am vândut prin MaxiProd, iar produsele noastre scumpe s-au vândut neaşteptat de bine“. Rose-ul Caii de la Letea, care a  a primit de la Catalin Paduraru distinctia VINOFED.

 

 

 

 

 

 

Asteptam cu interes editia din toamna! To be continued…

Adelina Boboc, Creative Writer&Project Manager Vinul.ro